Een economie die niet gericht is op winst maar op welzijn, waarin we allemaal minder uren werken maar meer maatschappelijke waarde toevoegen. Utopisch? Bij Triodos Bank geloven ze erin. En werkgevers hebben daar een hoofdrol in. “We hebben te veel banen voor onnodige en niet-duurzame groei.”
Onderzoek laat zien dat het mislukken van verandering primair komt door disengagement van medewerkers. Je moet ze dus áánzetten door ze serieus te nemen. En wel elke dag, ziet Maurik Dippel.
Ook bouwmarkt Praxis heeft te maken met onzekere tijden, door economische en maatschappelijke ontwikkelingen en mondiale crises. Toch houdt HR de zorgvuldig opgestelde agenda aan, vertelt directeur HR bij Praxis, Melithsa Demmers. "We zijn goed aanwezig op sociale media."
Zo'n 7000 medewerkers van Meta, moederbedrijf van Facebook en Instagram, gaan richting ontslag denken insiders in het techbedrijf. Dat volgt bij het bedrijf meestal op een slechte beoordeling.
Sodexo heeft zwaar te lijden gehad onder de coronacrisis, maar is er sterker uitgekomen. De bijdrage van HR aan dit succes is aanzienlijk, of het nu gaat om de noodmaatregelen, de cultuurverandering die nodig was voor de nieuwe strategie of de formulering van de werknemerscompetenties.
Bedrijven die zowel investeren in menselijk als in organisatorisch kapitaal hebben daar langdurig voordeel van.
Volgens onderzoek onder corporates door Accenture zouden CHRO's de leiding moeten krijgen over het optimaal inzetten van mensen, data en technologie.
Het Canadese e-commerceplatform Shopify heeft de Chaos Monkey-methode ingezet als organisatorische shocktherapie voor het hele bedrijf. Riskant, oordelen experts.
'Big Tech'-bedrijven ontslaan op grote schaal. Op korte termijn efficiënt, op langere termijn eerder ondermijnend.
Als HR-professional loop je vroeg of laat aan tegen gedrag van medewerkers dat lastig te sturen is. Je kunt dan natuurlijk het gesprek aangaan. Maar dat is niet altijd effectief en wel tijdrovend. Nudging en framing zijn subtielere methoden om gedrag te beïnvloeden die - mits goed gebruikt - meer effect hebben.
Are there alternatives for capitalism? Dat was de ronkende titel van de speech van Sjors Roeters tijdens CHRO Day 2022 afgelopen november in Kasteel de Wittenburg in Wassenaar. “Begin eens met een zesurige werkdag.”
De vijf nieuwe HR-modellen zijn volgens McKinsey ontstaan als reactie op recente mondiale veranderingen in het bedrijfsleven.
Wat staat er op de HR-themalijstjes voor 2023? De gebruikelijke thema’s zie je letterlijk overal terug. Maar wat schittert door afwezigheid? Betrokkenheid van HR bij de fundamentele doorontwikkeling van de organisatie zelf, ziet Ruurd Baane.
Henk Breukink leek voorbestemd om bij Shell carrière te maken als financiële functionaris. Maar hij vond mensen veel interessanter dan getallen. In de afgelopen vijftien jaar heeft hij allerlei commissariaten bekleed, met speciale aandacht voor HR.
Het houdt niet op voor Action. Terwijl andere non-food retailbedrijven worstelden om te overleven of het loodje legden, groeide Action jaar in, jaar uit. Rolf Jorna vertelt hoe HR er in slaagt die groei, in tien landen, te faciliteren.
Royal HaskoningDHV heeft flinke stappen gemaakt in een digitale transformatie. Met dank aan Meike Salvadó, die de basis legde voor veranderingen in cultuur, gedrag en ondersteunende processen. Het leverde haar een nominatie op voor de CHRO of the Year Award 2022.
Ook bol.com heeft te maken met uitdagende marktontwikkelingen en past zich aan een dynamischer economisch klimaat aan. Het belang van een alerte HR-afdeling is er zeker niet minder om geworden, zegt Ellen Coopmans, genomineerd voor de CHRO of the Year Award 2022.
In het nieuwe CHRO Magazine gaat de aandacht uit naar HR-leiders die de moed hebben om verder vooruit te kijken. En dat is hard nodig in tijden dat de korte termijn regeert. In deze editie CHRO's die met de voeten in het nu staan maar de blik op de toekomst richten.
Luidruchtige tycoons als Elon Musk vallen steeds vaker door de mand omdat zij de technologische ontwikkelingen niet kunnen bijhouden.
Harvard-professor Bill George stelt twee verbetermaatregelen voor om dieper contact met uitvoerend personeel te creëren in plaats van te bezuinigen.
De boodschap van human capital thought leader en futuroloog Ravin Jesuthasan is simpel: "Deel het werk in naar activiteiten en kijk welke vaardigheden nodig zijn om deze uit te voeren." Jesuthasan ontwikkelde een stappenplan. Unilever deed de eerste goede ervaringen op.
Continu veranderen laat medewerkers vroeg of laat afhaken en verandertrajecten falen. Psychologen adviseren hoe je change fatigue voor blijft.
VN-journalist en schrijver Sjors Roeters gaat CHRO's confronteren met de eindigheid van het kapitalistische systeem, en draagt een alternatieve koers aan. Hij is een van de sprekers op 16 november tijdens CHRO Day 2022.
70 procent van alle veranderingstrajecten mislukt. Toch is het mogelijk om ondanks alle onrust met succes uit te groeien tot een high performance-organisatie, weet Jeff Kooijman, oprichter van adviesbureau M-factor. Tijdens een inspiratiesessie licht hij zijn visie toe.
In een open en ontspannen gesprek wordt naar elkaar geluisterd om te begrijpen. Framen staat daar haaks op, ziet Joost van Ladesteijn.
Dat stelt Ester Koot, strategy consultant bij Sparkey (onderdeel van Motivaction) en spreker tijdens HR DAY 2022. Bea Aarnoutse, strategy director bij PROOF ging met Ester in gesprek over het belang van meten en het maatwerk dat je op basis van inzichten kan leveren.
Een van de belangrijkste lessen voor succesvol reorganiseren is dat je de mensen binnenhoudt met wie je later verder wil. Iedereen moet begrijpen waarom een verandering wordt doorgevoerd en welk vooruitzicht er is. Vertrekkers moeten hun verlies accepteren, achterblijvers moeten enthousiast blijven.
‘Enhancing society together’ – zo luidt de purpose van advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV. Om dat ook in de toekomst te kunnen blijven doen, heeft het bedrijf vorig jaar een cultuurverandering ingezet. CHRO Meike Salvadó deelt haar ervaringen graag: “Wij zijn niet uniek in onze uitdagingen, hopelijk kunnen andere bedrijven wat leren van onze aanpak.”
Hoe kunnen managers de gevolgen van inflatie en krimp het hoofd bieden, die bedrijven de komende tijd gaan geselen?
CHRO-hoofdredacteur Toine Al zet vraagtekens bij de oekaze van Tesla-baas Elon Musk tegen hybride werken. Dit zijn nu eenmaal geen tijden voor heilige huisjes. Werkgevers moeten alle mogelijkheden verkennen om noodzakelijke veranderingen vorm te geven. Dit en meer in de nieuwste editie van CHRO Magazine.
Hoe zorgen HR-leiders ervoor dat digitale tools voor de medewerkers werken, en niet andersom? En dat zij soepel meegaan in de digitale transformatie? Bij de Ronde Tafel ‘The Human Side of Tech’ op Leadership in HR werden de nieuwste neurowetenschappelijke inzichten gedeeld om dit gemakkelijker te maken.
HRIT is zoveel meer dan technologie alleen. Er is ook een zachte, fluffy kant, die essentieel is voor een succesvol implementatietraject en het gebruik van systemen en tools. Dat zegt Fieke Fleskens, Global Director HR Technology & Data bij Vanderlande. Met haar komst en die van het Global Center of Expertise-team dat zij de afgelopen anderhalf jaar formeerde, kwam bij Vanderlande de focus te liggen op het HR-technologielandschap en het gebruik van HR-tooling. Fieke heeft altijd veel interesse gehad in HR, technologie en transformaties en noemt dit zelf de ‘Golden Triangle’.
Leiders van organisaties moeten veel ambitieuzere doelen gaan stellen en de organisatie waarde laten toevoegen aan de wereld in plaats van eraan te onttrekken. Dat stellen oud-CEO Paul Polman en Andrew Winston in hun nieuwe boek ‘Net Positive’.
Onderzoekers hebben aangetoond dat het succes van veranderprogramma's of andere prestigieuze projecten mede afhangt van de naamgeving. Dit blijkt uit onderzoek van het expertisecentrum Behavioral Risk & Nudges (eBRIDGES) van de Erasumus Universiteit.
Wat kan meer kennis van het brein HR-professionals brengen in de dagelijkse praktijk? In CHRO HR Podcast #62 legt Marcia Goddard uit wat. Onder andere veel meer grip op de organisatiecultuur. Die wordt immers sterk bepaald door ons gedrag dat wordt aangestuurd door het brein.
‘De mens centraal stellen.’ Veel organisaties zeggen het, maar hoe geef je het in de praktijk vorm? Een kijkje in de keuken bij supermarktketen PLUS. 'Mensen hebben een keuze, ze hóéven niet bij PLUS te werken. Wij moeten dus continu iets meer bieden om ons te onderscheiden.'
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Anna-Bo Bouwens Community Manager
0646826681 abouwens@chro.nl