Veel organisaties begrijpen het belang van betrokken medewerkers, maar zijn zich niet bewust van de paradox dat toxische leiders een hoog gemotiveerd team kunnen hebben, althans op papier...
Wie zich altijd al ergerde aan diversiteitsquota en trainingen over sociale veiligheid op de werkvloer, kan nu opgelucht door de gangen lopen, aldus Ashmita Krishna Sharma. Misschien kan het gebruik van andere terminologie juist helpen om de grote kloof tussen cijfers en intuïtief gevoel te overbruggen.
De rol van managers is te belangrijk voor medewerkers én organisatie om te laten vervullen door mensen die na hun promotie ongeschikt blijken. De ‘manager in opleiding’ kan deze ‘promotie-valkuil’ doorbreken, schrijft Maurik Dippel.
Heeft een uitzendkracht dan toch een arbeidscontract voor onbepaalde tijd met de inlener na een aaneengesloten inleenperiode van bijna dertien jaar? Volgens de uitzendkracht in kwestie wel degelijk…
Herstellen kan flink tegenvallen, ondervond Maarten van Beek na een flinke fysieke tegenslag. Herstel betekent niet louter je herstelplan realiseren, maar vooral accepteren dat dit nu eenmaal tijd kost.
Aan verklaringen voor ongewenst gedrag op de werkvloer is geen gebrek. Er is juist meer kennis nodig om dit gedrag effectief te voorkomen. Daarop zou gedragsonderzoek zich nu vooral moeten richten, schrijft hoogleraar HRM Karin Sanders.
Medewerkers willen hun CEO horen spreken over zowel bedrijfsveranderingen als maatschappelijke ontwikkelingen die de organisatie beïnvloeden. Uit onderzoek blijkt dat 62% van de werknemers verwacht dat de CEO zich niet alleen bezighoudt met interne veranderingen, maar ook met bredere maatschappelijke kwesties.
De spanning die de verschillen tussen generaties met zich meebrengen, beïnvloedt de dynamiek op de werkvloer. Toch zijn die generatieverschillen bij nader inzien vaak verrassend klein, weet mediator Daan Breukhoven.
De power-paradox laat zien dat het is essentieel voor leiders om actief te werken aan het behoud van de vaardigheden die hen succesvol maakten. Waarom dat niet vanzelf gaat, legt Marcia Goddard uit.
Wat als je werknemer ineens zegt een tussenjaar te willen? Werkgevers zijn niet verplicht dit te honoreren maar in de huidige tijd wil je medewerkers wél tegemoetkomen. Dit zijn de spelregels.
Leiders kunnen getraind worden om teams te vormen die zelfstandig en flexibel werken, zonder voortdurende tussenkomst of micromanagement. Het grootste voordeel? Zelfvoorzienende teams geven leiders meer tijd om zich op andere aspecten van het bedrijf te richten.
Voldoen aan ESG-doelstellingen was tot voor kort min of meer vrijblijvend, maar inmiddels staat er verstrekkende regulering voor de deur. De purpose van de organisatie vraagt nu ook ESG-checks en het hebben van een echte ESG-cultuur, ziet Joost van Ladesteijn.
Hoe maken we als HR-professional de organisatie aantrekkelijker voor mensen en vrijwaren we hun beter van de - momenteel excessieve - aantallen verzuim- en burn-outklachten? Het kan, maar dat vraagt investeren in een andere missie.
In deze tijd van arbeidsmarktkrapte is het met het oog op personeels- en klantbehoud voor organisaties noodzakelijk te investeren in hun employee experience (EX) en customer experience (CX). Het maakt organisaties aantrekkelijker voor nieuwe medewerkers en levert uiteindelijk omzet- en winststijging op als EX deel uitmaakt van hun strategie en beleidsvoering.
Elke CEO, met kleine of grote ambities, weet dat de kans dat je je ambities waarmaakt een stuk groter is als je mensen met het juiste vakmanschap in huis hebt. Toch lijkt het concept vakmanschap aan erosie onderhevig. Een slecht idee, vindt Maarten van Beek.
Een van de grootste uitdagingen van HR anno 2024 is het boeien en binden van schaars talent. Dat vraagt om een sterke ‘keten van loyaliteit’. Ofwel: ‘Alles voor een glimlach’ ziet Jancees van Westering.
Bij multinational dsm-firmenich zijn inzetbaarheid, health en wellbeing geïntegreerd in het strategisch bedrijfsbeleid én vast onderdeel van de MT-agenda. Deze innovatieve en succesvolle aanpak kent twee drijvende krachten: MT-lid Muriël Thijssen en employability manager Jeroen Kluytmans. Aandacht is bij dsm-firmenich de filosofie achter de aanpak om verzuim te verminderen, of liever: inzetbaarheid te optimaliseren.
Wil een werkgever een werknemer kunnen houden aan de voorwaarde dat deze nog in dienst is om een bonus te kunnen ontvangen, dan is het essentieel dat deze dit duidelijk vastlegt, aldus mr. Marcus Draaisma.
Succesvolle leiders lopen in het tijdperk van datagedreven werken niet alleen zelf voorop, maar zijn ook de sleutel tot het identificeren van toekomstige leiders. Waar intuïtie hen kan bedriegen, helpen algoritmes en data-analyse bij het onthullen van verborgen leiderstalent.
Hebben we meer of minder algoritmes nodig als baas? De snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI) brengt implicaties met zich mee voor HR en leiderschap.
Wil je als organisatie meegroeien en wendbaar zijn, dan is goed inzicht in de bestaande vaardigheden en de benodigde vaardigheden – ofwel de skills-gap – in de organisatie een eerste vereiste. Zo’n 'skills-gap-analyse’ klinkt voor velen als een uitdaging, maar met de juiste data en tools kun je dit betrekkelijk eenvoudig stroomlijnen.
Hoe het klassieke personeelshandboek helpt bij (on)gewenste omgangsvormen? Mr Willemijn Jansma legt uit wat de meerwaarde is voor de organisatie en hoe je dit in de praktijk regelt.
Wat maakt leiderschap werkelijk effectief? Er zijn veel verschillende leiderschapsstijlen, en dat is maar goed ook, want het meest effectief ben je als je een vorm vindt die het meest bij jou als persoon past.
Het beginpunt van transformatie is een moment van reflectie voor jezelf creëren. Het voelt wellicht meer als een extraatje, een cadeautje, maar het is een investering in jezelf en jouw leiderschap, stelt Anne Jaakke.
Hoe onmisbaar automatisering en digitale technologie als AI vandaag ook zijn voor onze werkomgeving, zij brengen ook uitdagingen met zich mee. Als we die aangaan opent dit deuren naar efficiëntie en innovatie, aldus Hette Mollema van Workday.
Werken in een ziekenhuis en alcoholgebruik staan op gespannen voet met elkaar, blijkt ook uit een zaak die speelde bij de kantonrechter Tilburg. De betreffende werkgever acht een werkneemster ongeschikt voor haar functie door haar alcoholprobleem en ontslaat haar. De kantonrechter denkt daar echter anders over.
Meer aandacht voor vrouwspecifieke gezondheidsklachten kan organisaties veel opleveren, stelt coach en consultant Melissa Schouman. Met 1,9 miljoen werkende vrouwen tussen de 40-65 jaar moeten werkgevers gemakkelijker met elkaar over dit onderwerp gaan spreken. Zo komen we tot betere oplossingen over 'hoe hiermee om te gaan’.
Bij de werving en selectie van medewerkers moet je rekening houden met een aantal wettelijke regels. Denk bijvoorbeeld aan de gelijkebehandelingswetgeving. Welke selectiecriteria mag je gebruiken en welke criteria zijn verboden? Ook de aanstellingskeuring is aan wettelijke regels gebonden. Het is niet toegestaan bij alle functies een aanstellingskeuring uit te voeren. Wanneer mag dat dan wel? En hoe kun je erachter komen of de sollicitant een medische beperking heeft?
Steeds meer werkgevers faciliteren medewerkers die vrijwilligerswerk willen doen als aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Waarom dit ook voor werkgevers interessant is, legt mr. Astrid Zuidinga uit.
Veel organisaties leggen de nadruk op het behalen van resultaten en kijken vrijwel niet naar de manier waarop dat gebeurt. KPI's voor onderlinge samenwerking blijken de prestaties juist te verbeteren, schrijft Simone van Neerven.
De organisatie tot een werkgemeenschap maken waar mensen werkplezier hebben, continu leren en betrokken zijn? Dat gaat alleen met een duidelijke koers. Zie onrust daarvoor niet als hindernis maar als een goede voedingsbodem, vindt Jan Tjerk Boonstra.
Bij het ministerie van VWS zit tot nu toe slechts beperkte herkenning en vooral veel verdediging van wat er allemaal toch echt goed voor elkaar is. Veranderen kan alleen met reflectief en veranderbereid leiderschap, vindt Melissa Schouman.
Binnen HR vormt goed leiderschap een extra uitdaging: enerzijds goed leiderschap binnen de organisatie extra stimuleren, anderzijds zelf het goede voorbeeld geven. En dat is geen sine cure, schrijft CHRO Pieter Versteeg
CAO’s beslaan tegenwoordig gemakkelijk honderd pagina’s. Frequent is onbegrijpelijk wat er in een CAO-artikel staat. Joost van Ladesteijn zet op een rij hoe werkgevers zich hier enigszins tegen kunnen beschermen.
Werken bij de overheid is kennelijk niet zo aantrekkelijk meer. Een groot deel van het overheidspersoneel denkt aan opstappen en het merendeel wil dat nog dit jaar doen. De meest genoemde motieven om te vertrekken zijn een te laag loon en een te hoge werkdruk
Kunnen we het niet klein houden, is de standaard reactie van de leiding na een melding van grensoverschrijdend gedrag. Het goede antwoord is: eerst een quickscan doen voor een passende reactie, schrijft mr. Marcus Draaisma.
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Anna-Bo Bouwens Community Manager
0646826681 abouwens@chro.nl