4 onmisbare eigenschappen van een CHRO
De redactie interviewde tientallen mensen uit de Nederlandse HR-top over hun vak. Uit deze interviews komen de volgende eigenschappen naar voren:
1. Durf
Een CHRO moet soms het vermogen hebben om oude zaken flink op te schudden. Dat vraagt om durf, een eigenschap waarover Janine Vos beschikte als Global Head of HR van Rabobank. Ze moest 12.000 mensen naar buiten begeleiden in de financiële wereld. Vos: “Ik begrijp dat dit moeilijk is voor medewerkers en dat dit en veel voor hen betekent. Maar de verandering is nodig. Ik denk dat als je dit goed en respectvol doet, je veel kan betekenen voor mensen.”
Lees het volledige interview met de Global Head of HR van Rabobank
2. Interesse in IT
IT is allang niet meer voorbehouden aan de gelijknamige afdeling. Dit betekent ook dat een CHRO op zijn minst interesse in IT voor de dag moet leggen. Dat vindt Nick van Sante, HR-directeur van Sligro. Hij is van mening dat IT-expertise overal in de business aanwezig moet zijn, ook binnen de HR-afdeling. Maar dat betekent wel dat je “die mensen aan moet kunnen sturen. Het is onmogelijk om HR-baasje te spelen zonder dat je geïnteresseerd bent in alles rondom IT.”
Lees het volledige interview met de HR-directeur van Sligro
3. Persoonlijke aandacht
HR krijgt dan wel steeds meer een digitaal jasje. Maar ondanks de opmars van personeelsapps en andere digitale HR-instrumenten blijft persoonlijke aandacht cruciaal. Want “goed personeelsbeleid blijft mensenwerk”, zegt P&O-manager Peter Terpstra van PLUS. Hij vindt dat je deze instrumenten alleen moet gebruiken als hulpmiddel om zaken gemakkelijker te maken. “Ze kunnen en mogen nooit de aandacht voor medewerkers vervangen.”
Lees het volledige interview met de P&O-manager van PLUS
4. Innovatievermogen
Organisaties veranderen voortdurend en dat vraagt om innovatievermogen. Daarvoor moet de blik naar voren zijn gericht, aldus Abbe Luersman, CHRO van Ahold Delhaize. Toen haar werd gevraagd hoe zij innovatie heeft gerealiseerd, antwoordde zij: “Altijd kijken naar de future of work. En terwijl die business continu verandert, moet je tijd nemen om te reflecteren, te resetten door middel van dynamic goal setting, zodat je ervoor zorgt dat je levert volgens de steeds evoluerende business strategie.”
Lees het volledige interview met de CHRO van Ahold Delhaize
Beeld: Unsplash