Hogere betrokkenheid van werknemers stuwt aandelenkoers organisatie – informeren blijkt cruciaal

Hogere betrokkenheid van werknemers geeft hogere aandelenkoers - informeren blijkt cruciaal
Door werknemers de informatie te geven die ze nodig hebben om de bedrijfsdoelstellingen te halen en ervoor te zorgen dat prestaties eerlijk worden geëvalueerd, kan de aandelenkoers van een bedrijf een impuls krijgen. Dit blijkt uit onderzoek van employee experience-platform Culture Amp.

Organisaties die hoog scoorden op de stelling “De informatie die ik nodig heb om mijn werk effectief te doen is direct beschikbaar”, zagen hun aandelenkoers in de volgende zes maanden gemiddeld 9,2% beter presteren dan bedrijven met een lage score. Dat blijkt uit een analyse van gegevens uit enquêtes over werknemersbetrokkenheid en de aandelenkoers tussen 2017 en 2023 door employee experience-platform Culture Amp. Het bedrijf bekeek gegevens van 553 beursgenoteerde bedrijven.

Meer duidelijkheid gewenst

Culture Amp adviseert werkgevers om de informatiestromen te verbeteren, met mensen te overleggen voordat beslissingen over de toewijzing van middelen worden genomen, een overtuigende visie en strategie voor de toekomst van het bedrijf te delen, de duidelijkheid over functies te verbeteren en te zorgen dat prestatiebeheerprocessen streng en eerlijk zijn.

People scientist Arne Sjöström van Culture Amp zegt: “In onzekere economische tijden kunnen leiders in de verleiding komen om initiatieven op het gebied van mensen en cultuur in hun organisatie een lage prioriteit te geven. Investeren in een betere werknemerservaring is echter niet alleen een ‘nice to have’, maar is cruciaal voor het succes van een bedrijf.”