PostNL: HR transformeren in sprints

Bob van Ierland maakte binnen PostNL de overstap van mergers and acquistitions naar HR, en stond direct voor een reorganisatie.

Meedenken en -werken aan een nieuw ontwerp van de HR-organisatie van PostNL. Direct na zijn aanstelling op 1 juli vorig jaar formeert Bob van Ierland (41) een aantal teams met die opdracht. Een lange aanloop was niet nodig. 

De Director Group: ‘Zelf had ik inhoudelijk op dat moment te weinig kennis. Maar daardoor ga je automatisch meer leunen op en vertrouwen geven aan de mensen om je heen. En je stelt vooral heel veel vragen. Dat is echt een groot voordeel wanneer je iets nieuws gaat doen. Als je een ervaren HR-directeur op die positie zet, kijken mensen misschien toch raar op als die de vraag stelt “wat doet een HR-adviseur eigenlijk precies…” Ik kon dergelijke vragen wel stellen. En de antwoorden bleken niet zo vanzelfsprekend.’

Agile HR ontwerpen

De door Van Ierland geformeerde teams hebben in vier zogeheten sprints volgens de agile methode een nieuwe HR-organisatie ontworpen. ‘Die gaat 1 april van start en dat doen we met ruim 30% minder mensen. We brengen vergelijkbare activiteiten, die op verschillende plaatsen werden gedaan, samen. Expertise, bijvoorbeeld. We kunnen het daardoor met minder personeel doen.’

Bob van Ierland kijkt vanuit zijn ervaring in de business anders naar HR. ‘Wij deden succession planning met een horizon van vijf jaar. Maar de ontwikkelingen gaan zo razendsnel, dat een dergelijke exercitie zinloos is. In 2023 zijn functies in onze sector heel anders dan nu. Er komen geheel nieuwe bij, andere zullen compleet verdwijnen. Je kunt beter nadenken hoe je mensen wilt ontwikkelen en langs welke lijnen je hen kan uitdagen. Om het beste uit zichzelf te halen. Eerst de competentie en dan de inhoud, zeg maar.’

Lees ook: Zo houdt TomTom controle op agile

Efficiencyslag

Daarnaast zet de PostNL Director Group HR in op efficiencyverbetering. Door slimmer te werken. En hij stopt met bepaalde activiteiten. ‘We moeten ons volledig richten op het realiseren van de strategische doelstellingen van PostNL. Alles wat daaraan niet bijdraagt, moet je heroverwegen. Het uitvoeren van onderzoeken of het organiseren van workshops zijn geen doelen op zichzelf. 

Ik bekijk het liever vanuit het resultaat dat we willen bereiken. En wat nodig is om dat te realiseren. Het moet allemaal wel op straat door onze bezorgers worden terugverdiend. En uiteindelijk draait het maar om één ding. Echt het verschil maken voor onze klanten. Dat betekent dat de rol van HR sterk verandert en dichter op de business komt te staan.’

CEO aan zijn zijde

Topvrouw Herna Verhagen, zelf met een HR-verleden, kijkt mee bij de besluitvorming. ‘Ja, zeker, dat vind ik prima. Herna heeft in de TNT-periode deze rol immers ook vervuld. Dus waarom zou ik geen gebruik maken van haar ervaring?’

Waar Bob van Ierland over twee jaar met HR wil staan? ‘Ik ga eerst voor een duidelijke verhoging van de betrokkenheid van onze mensen. Betrokkenheid zorgt ervoor dat ze bij ons blijven werken en leidt tot enthousiaste klanten. Daarvan ben ik overtuigd. En wel in die volgorde.’