Bas Eggelaar en Juul van Dongen, SuccessDay: “Wij slaan de brug tussen HR en technologie”
Tekst: Ester Schop Beeld: Anko Stoffels
“Het leukste aan ondernemen? Dat je iets bedenkt en dat het dan aanslaat”, zegt Bas Eggelaar, Managing Director van SuccessDay. Als ondernemer moet je volgens hem een beetje gek zijn. “Je denkt altijd dat je de heilige graal in handen hebt, anders zeg je je baan niet op. Maar het blijft toch een gok. Als je ziet waar we nu staan, kan ik alleen maar ontzettend trots zijn.”
“Omdat wij onafhankelijk zijn kunnen we zorgen dat de klantbelangen objectief geborgd zijn”
Zijn compagnon Juul van Dongen, Director of Operations, hoefde niet lang na te denken toen Bas hem vroeg zich bij hem aan te sluiten. “Ik had ervaring aan de business kant met workforce management optimalisaties en HR-transformaties. Ik liep tegen dezelfde dingen aan als Bas. De vendor en systeemintegrator hebben beiden hun eigen belangen en zijn ook sterk afhankelijk van elkaar.”
“Omdat wij onafhankelijk zijn kunnen we zorgen dat de klantbelangen objectief geborgd zijn. Zo zorgen we dat de klant een realistische planning krijgt die verder kijkt dan alleen een systeem live krijgen. Klanten kunnen die modules nooit in één keer implementeren en alle veranderingen moeilijk tegelijk absorberen. Het resultaat is dat klanten vaak superontevreden achterblijven. Wij dachten: dat kan anders!”
Persoonlijke aanpak
SuccessDay wil organisaties behoeden voor de HRIT-implementatievalkuilen waar Bas en Juul zelf zijn ingestapt en treedt als spreekbuis op richting leverancier en systeemimplementator. Geen consultants in driedelige pakken die na het geven van een chique PowerPoint-presentatie de deur weer achter zich dichttrekken of ondersteuning bieden tegen een megahoog tarief – vaak ook nog uitgevoerd door juniors.
“We willen vooral van meerwaarde zijn voor klanten en onze medewerkers interessant werk kunnen bieden”
Maar een pragmatische club met een persoonlijke aanpak, die organisaties bij de hand neemt en ontzorgt. Juul: “Voor ons moet oprechtheid winnen. Wij nemen klanten stap voor stap mee en vertellen eerlijk wat er op hen afkomt, waar ze van tevoren goed over na moeten denken bij zo’n implementatie en welk prijskaartje eraan hangt. En als er te weinig mankracht of expertise in huis is, kunnen wij dit verzorgen en worden onze consultants onderdeel van jouw team. Wij werken niet vóór maar mét organisaties.”
Hierdoor verloopt de implementatie binnen budget en zonder uitloop, wat leidt tot tevreden klanten. Vaak zijn dit middelgrote tot grote bedrijven die internationaal opereren, hard groeien en voor een complexe HRIT-transformatie staan. Zoals BasicFit, Rituals, Vanderlande, DEME en Novamedia, bekend van de Nationale Postcode Loterijen.
Net dat stapje extra
Bas: “Klanttevredenheid is voor ons heel belangrijk. Ik had gisteren een potentieel nieuwe leverancier aan de lijn en toen ik ze over vijf minuten terug wilde bellen zeiden ze: ‘Dan is het 17:00 uur geweest en zijn we dicht. Kan het ook morgen?’ Dan denk ik: laat maar! Als je tien minuten langer was gebleven op je werk, had je een nieuwe klant gehad.”
“Voldoende ruimte krijgen én nemen voor ontspanning is essentieel”
Hij verwacht van medewerkers dat ze dat stapje extra wél zetten. Hierbij moet er wel sprake zijn van balans. “Soms wat extra gas geven tijdens pieken in een project is inherent aan het consultancyvak, maar als die fase achter de rug is, moet je ook kunnen zeggen: ‘Hé, de zon schijnt, het is 14.00 uur, ik ga lekker een stukje fietsen of wat leuks doen met mijn kinderen’. Voldoende ruimte krijgen én nemen voor ontspanning is essentieel. Daarom krijg je bij ons een onbeperkt aantal vakantiedagen.”
Work hard, play hard
Volgens Vera Berends, die sinds februari van dit jaar bij SuccessDay werkt, voelen medewerkers zich vrij om de ruimte voor ontspanning te nemen doordat Bas en Juul zelf het goede voorbeeld geven. “Een van onze kernwaarden is ‘work hard, play hard’. Maar dat kan je wel roepen, je moet het ook echt laten zien als management. En dat doen ze.
Bas geeft dit interview bijvoorbeeld terwijl hij in de auto zit naar Luik om lekker een stuk te gaan fietsen.” Bas beaamt dat het ‘practice what you preach’ is. “Als de cultuur zo is dat als je een keer om drie uur weggaat, je collega’s reageren met ‘Oh heb je een vrije middag?’, dan gaat ons beleid in de praktijk nooit werken.” Juul benadrukt dat het ook belangrijk is om de bedrijfsvoering en de processen hierop af te stemmen. “Als je ziet dat mensen continu 100 procent ‘billable’ zijn en dus nauwelijks verlof opnemen, dan grijp ik in. De boog kan niet altijd gespannen staan.”
“Personeel krijgt onbeperkt toegang tot een externe coach”
Daarnaast zet SuccessDay flink in op fitheid, zowel fysiek als mentaal. Zo mag personeel op kosten van de zaak twee tot drie keer per week sporten met een personal trainer en krijgt het onbeperkt toegang tot een externe coach. Hierbij maakt het niet uit of je wil praten over je huwelijk of over je werk.
Vera Berends, business consultant SuccessDay
“Het gaat erom dat onze medewerkers lekker in hun vel zitten, plezier hebben en prettig samenwerken. En dat is niet alleen liefdadigheid, maar ook vanuit commercieel belang: hoe fitter, hoe beter iemand presteert. Wij besteden veel aandacht aan een goede work-life balance en dit voeren we door in de besturing van het bedrijf, van boven naar beneden”, vertelt Bas.
Veel vertrouwen en vrijheid
Wat Vera het meest aanspreekt aan SuccessDay is het out of the box denken. “Toen ik besloten had dat ik mij fulltime wilde bezighouden met HRIT-consultancy stuitte ik op LinkedIn op een vacature van SuccessDay. Ik had nog nooit van ze gehoord, maar hun verhaal triggerde mij. Na een korte kennismaking via Teams nodigde Bas mij meteen uit om hun toekomstige kantoor te komen bekijken, wat toen nog één betonnen vlakte was. Ik wist meteen: die doen dingen anders! Ik was al om voordat de Playstation er stond. Inmiddels heb ik de mannen al best wat keren verslagen met een potje FIFA, haha.”
De inkt van haar contract was nauwelijks opgedroogd of ze werd al in het diepe gegooid – maar wel met de juiste sturing. “Ik had bepaalde dingen nog nooit gedaan, maar zij zeiden: we denken dat je het kan, dus probeer het maar! Het is heel fijn om zoveel vertrouwen en vrijheid te krijgen. En successen worden met z’n allen gevierd. Pas zijn we nog een weekendje weggeweest naar Gent. Zulk soort dingen zorgen ervoor dat we met z’n allen in een flow komen om te knallen.”
Brug tussen HR en technologie
SuccessDay helpt organisaties de employee experience te verbeteren en ontzorgt organisaties voor, tijdens én na hun HR-transformatie en HRIT-implementatie. Zo helpt het klanten bij de leverancierselectie, bereidt het ze voor op wat komen gaat, voert het een fase 0 uit om data en processen internationaal te standaardiseren en vervult het diverse rollen bij HRIT-implementaties aan de klantkant.
Daarnaast is het in twee jaar tijd de grootste partij in after go-live support geworden van de Benelux voor Workday. Het biedt ook steeds meer Application Managed Services (AMS) voor andere platformen aan, zoals Ceridian, Talentsoft en Oracle. SuccessDay leidt ook zelf mensen op via het eerste HRIT-traineeship van Nederland.
“Wij slaan de brug tussen HR en technologie”
Volgens Bas heeft SuccessDay de markt ontwricht. “Wij willen de Coolblue zijn van wat wij doen. Bij ons draait het om klantcontact én tevredenheid. Bij after go-live support bijvoorbeeld is het oplossen van een probleem het minste wat je kunt doen. Wij gaan een stapje verder door die klant te helpen door met ze mee te denken. Zo maak je het verschil.”
“Een implementatiepartner brengt bij HRIT-implementaties het systeem live en dat lukt meestal wel. Het is alleen lang niet altijd tot tevredenheid van de mensen die ermee moeten werken. Wij slaan de brug tussen HR en technologie.”
Bewezen methodieken
Daar komt vaak een hoop verandermanagement bij kijken, maar ook: hoe zien de end-to-end-processen er straks uit? De kwaliteit wordt geborgd met bewezen methodieken. Juul: “Elke maand bespreken we met de klant hoe het traject verloopt en wat beter kan. Voor AMS hebben we bovendien een externe partij ingehuurd om de klanttevredenheid te toetsen.
Wij zijn de enige ter wereld die dat doet voor de AMS-practice. Om de medewerkerstevredenheid te meten doen we aan review-preview, waarin alle consultants aangeven wat er goed gaat en waar verbeteringen mogelijk zijn.”
Werven waar talent zit
Het bedrijf groeit hard en werft en opereert in steeds meer landen. Niet alleen in de Benelux, maar ook daarbuiten, zoals de Nordics, Canada, de VS en de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland). Het heeft mensen in dienst in Nederland, België, Engeland, Duitsland, Polen, Roemenië, Hongarije, de Filipijnen en binnenkort ook in Portugal.
Juul: “We werven overal waar talent zit. Covid heeft ons laten zien dat veel van ons werk remote kan. Zo kunnen wij onze tarieven ook realistisch laag houden. Onze tarieven liggen zo’n 40 procent onder die van ‘the big four’ tegen minimaal dezelfde kwaliteit en met een persoonlijke aanpak.”
“We werven overal waar talent zit”
De komende jaren wil het bedrijf de naamsbekendheid nog verder uitbouwen en meer klanten helpen met succesvolle HRIT-transformaties. Hierbij richt SuccessDay het vizier vooral op de DACH-regio en de Nordics. Op dit moment wordt al 20 procent van de omzet in de DACH-regio gerealiseerd.
Maar het draait volgens Bas en Juul ook in de toekomst om klanten verder helpen terwijl er veel plezier wordt gemaakt. Bas: “Hoeveel omzet we maken interesseert ons minder. Omzet en winst zijn een gevolg en geen doel op zich. Tuurlijk, we zijn geen non-profitinstelling, dus er is een EBIT-target, maar we willen vooral van meerwaarde zijn voor klanten en interessant werk kunnen bieden aan onze medewerkers.”
Bas Eggelaar en Juul van Dongen
Over SuccessDay
SuccessDay ontzorgt organisaties tijdens de HR-transformatie naar een nieuw HRIT (HR-informatiesysteem) van onder meer Workday, Oracle HCM, SuccessFactors en TalentSoft. Het is daarnaast gespecialiseerd in employee experience en people analytics. Als onafhankelijke adviseurs zijn zij vrij om eerlijk en oprecht advies te geven, zodat organisaties de juiste beslissingen kunnen nemen. Het bedrijf is hierbij altijd op zoek naar commitment voor de lange termijn.