Nederland aantrekkelijk vestigingsland voor mkb-bedrijven

Nederland is een van de aantrekkelijkste vestigingslanden voor mkb-bedrijven wereldwijd. Dat blijkt uit de vijfde editie van de BDO International Business Compass (IBC), een onderzoek van BDO Accountants & Adviseurs.

De BDO IBC geeft de aantrekkelijkheid van 174 landen als vestigingslocatie weer, gebaseerd op de economische, politieke en sociaal-culturele situatie. Naast de totale index onderzoekt BDO hoe aantrekkelijk ieder land is als afzetmarkt en als productielocatie.

Alleen Hongkong (1e) en Singapore (2e) scoren hoger – landen als Duitsland (12e), Japan (15e) en de Verenigde Staten (20e) zijn beduidend minder populair. Door de centrale ligging in Europa en de internationale focus van financiële regelingen is ons land vooral als productielocatie aantrekkelijk. De verbetering van de algemene economische situatie in Nederland maakt dat ons land de afgelopen twee jaren maar liefst tien plaatsen op de ranglijst steeg.

Top 10 BDO IBC Index

Positie 2016

Land

Positie 2015

1

Hongkong

3

2

Singapore

2

3

Nederland

6

4

Zwitserland

1

5

Noorwegen

4

6

Denemarken

16

7

Ierland

17

8

Groot-Brittannië

8

9

Canada

7

10

Australië

12

Van de OESO-landen is Nederland de meest aantrekkelijke productielocatie, gevolgd door Groot-Brittannië, België, Denemarken en Zwitserland. Ook als afzetmarkt zijn de OESO-landen het meest aantrekkelijk. Die sub-index wordt aangevoerd door Zwitserland, de Verenigde Staten, Noorwegen, Duitsland en Groot-Brittannië. Nederland scoort een negende plaats.

Innovatie steeds bepalender bij keuze voor vestigingslocatie

In het onderzoek neemt BDO in het bijzonder de voedingsbodem voor innovatie onder de loep. Volgens de onderzoekers wijst veel erop dat de wereldeconomie een nieuwe innovatiegolf te wachten staat met de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie, robotics en 3D-printen. “De mate waarin landen in staat zijn succesvolle innovaties te produceren, zal een steeds grotere rol spelen bij de keuze van bedrijven voor een vestigingslocatie,” zegt Hans de Rooij, International Liaison Partner bij BDO. “Naast een gunstig belastingklimaat, de infrastructuur en het hoogopgeleide personeel, maakt ons innovatieklimaat Nederland voor de lange termijn een aantrekkelijke locatie voor buitenlandse bedrijven.”

Ook op dat gebied behoort Nederland tot de internationale top. In absolute getallen staat ons land derde in de lijst van landen die het meest verdienen met de handel in intellectueel eigendom: ruim 29 miljoen USD. Alleen de Verenigde Staten (125 miljoen USD) en Japan (bijna 31 miljoen USD) scoren hoger. Rekening houdend met het aantal inwoners scoort Nederland zelfs een tweede plaats; bij de handel in intellectueel eigendom als percentage van het BNP is Nederland wereldwijd koploper met 3,37%.

• BDO International Business Compass