Bosch pompt 2 miljard euro in omscholing voor transitie

Bosch pompt 2 miljard euro in omscholing voor transitie
De grootste leverancier van auto-onderdelen wil zijn 400.000 werknemers omscholen voor de elektrificatie van de auto-industrie.

Het elektronicaconcern Bosch trekt 2 miljard euro uit om werknemers om te scholen naar de elektrificatie van de auto-industrie. Het bedrijf is de grootste leverancier van auto-onderdelen. Er werken 400.000 mensen. Wereldwijd bedragen de personeelskosten 22,5 miljard euro, of bijna 57.000 euro per Bosch-medewerker.

De EU is van plan om benzine- en dieselauto’s te verbieden in 2035. Dat besluit kan bij toeleveranciers van de automobielindustrie leiden tot het verlies van een half miljoen banen in Europa, zo voorspelt de Europese vereniging van toeleveranciers aan de autoindustrie. Bij Bosch is nu al sprake van het verlies van honderden banen door de opkomst van de elektrische auto.

Elektrische mobiliteit

Het bedrijf wil echter alle registers opentrekken om de werkgelegenheid op peil te houden. Bosch heeft in de afgelopen vijf jaar een miljard euro uitgegeven aan scholing voor de elektrische auto. De komende vijf jaar zal het concern een vergelijkbaar bedrag in scholing steken, aldus Filiz Albrecht, hoofd HR van Bosch. “Werktuigbouwkundige softwareontwikkelaars uit de verbrandingstechnologie hebben we omgeschoold om in elektrische mobiliteit te werken”, aldus Albrecht.

De investering komt neer op ongeveer 500 euro per werknemer per jaar. Medewerkers die werken op andere afdelingen dan die van de auto-industrie krijgen cursussen aangeboden over kunstmatige intelligentie en andere softwarevaardigheden, aldus het bedrijf.

Ondanks de scholingsinspanningen was Bosch mordicus tegen de vervanging van de brandstofmotor door elektrische aandrijving. Maar sinds het aantreden van topman Stefan Hartung begin dit jaar steunt Bosch de EU-doelstellingen “zonder mitsen en maren”. “Concreet betekent dit dat we nauw samenwerken met beleidsmakers om de Green Deal in ons bedrijf te implementeren, zodat we niet alleen zoveel mogelijk banen behouden, maar ook nieuwe creëren. Daarvoor hebben we vooral voldoende tijd nodig”, aldus Hartung.