“CEO moet beter luisteren naar werknemers, minder naar klanten”

CEO's moeten wat doen aan het lage vertrouwen in leiderschap, zegt Maria van der Heijden (MVO Nederland).

Het vertrouwen in onze leiders is ongekend laag. Of het nu gaat over politici, CEO’s, journalisten of religieus leiders – meer dan vijftig procent van de wereldbevolking denkt dat ze ‘bewust onjuiste informatie verspreiden’, zo blijkt uit de 22e jaarlijkse Trust Barometer van pr-bureau Edelmann. De pandemie heeft dit wantrouwen in onze leiders alleen nog maar versterkt. In wie vertrouwen we dan nog wel? De mensen in onze omgeving én de CEO van onze eigen organisatie.

Van die laatste verwacht bijna tachtig procent dat hij of zij aan de slag gaat met maatschappelijke uitdagingen: ‘Peter’ moet zorgen voor eerlijke lonen en belastingen, klimaatverandering aanpakken en een inclusieve werkvloer bewerkstelligen. En vooral: luisteren naar zijn belangrijkste stakeholders: werknemers. Want dat zijn ze sinds de pandemie, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek.

Maar pakken deze bedrijfsleiders de handschoen op nu mensen steeds minder vertrouwen in politiek en media? “Ik betwijfel het”, zegt Maria van der Heijden (directeur-bestuurder van MVO Nederland. Zij verwijst naar de Nieuwe Economie Index (NEx) van het bedrijvennetwerk: “In 2022 nam deze slechts met 1,3 procentpunt toe.”

“Mijn tip: het is belangrijker dan ooit om te luisteren naar de wens van je belangrijkste stakeholders: de medewerkers van je eigen bedrijf. Zeker in de nog altijd woedende war on talent. Als je als leider niet werkt aan klimaat, inclusiviteit en gelijkheid, loopt je talent gewoon weg. Dus: hoe urgent wil je het hebben? Het enige wat je hoeft te doen is het ongemak op durven zoeken. Jezelf uitspreken. En je gedrag in dienst te stellen van wat steeds meer stakeholders van je vragen.”

MVO Nederland werkt in het project ‘Menswaardige Governance’ met bestuurders en commissarissen aan de vraag waarom het zo moeilijk voor leiders is om ander gedrag te vertonen. Het doel van dit project is het ontwikkelen van een zogenaamde Good Practice die als leidraad kan werken voor al die bedrijfsleiders.

Gerelateerde artikelen