CHRO Forum: Overleven in een VUCA-wereld

Tijdens het CHRO Forum, georganiseerd in samenwerking met Workday, Cornerstone en CEB, op 10 februari kwam aan de Maarsseveense Plassen een select gezelschap van CHRO’s en HR-directeuren bijeen om uitdagingen te bespreken rondom het thema The Role of HR in a VUCA World.

Onder de genodigden bevonden zich afgevaardigden van KPN, Shell, Unilever, Delta Lloyd, Clifford Chance, Nuon, Deloitte, Ernst&Young en AkzoNobel  
 
 
Organisaties zien zich geconfronteerd met een snel veranderende wereld waarin bedrijven of zelfs complete markten in rap tempo worden verstoord of omver geworpen. Deze ontwikkeling wordt vaak geduid met het acroniem VUCA (volality, uncertainty, complexity en ambiguity). Kunnen grote organisaties inspelen op deze snelle veranderingen en welke rol speelt de CHRO hierbinnen? 
Nieuwe fase in de beschaving
Na de lunch en het welkomstwoord door CHRO Community Manager Sanne van den Eijnde werd de dag inhoudelijk geopend door filosoof en futuroloog Ruud Veltenaar. Futuroloog Veltenaar betoogt dat we leven in een tijd van diepgaande verandering en ontwrichting. “We zijn op een markeerpunt gekomen waar de wereld die we kennen eindigt”, aldus Veltenaar. “De grote crises die er zijn en de revolutie op technologisch gebied die in volle gang is, zijn allemaal drivers achter een transformatie van onze beschaving naar een volgende fase”, vervolgt Veltenaar. 

Ruud Veltenaar voorziet een noodzakelijke verschuiving van het ego naar eco.


De zaal luistert aandachtig naar de futuroloog. In het midden Anouk Koudijs van Toms.

Veltenaar denkt dat er een transformatie gaat komen die zal leiden tot een betere wereld “De focus van deze tijd ligt op rendement. Op people, planet, profit. Op ego. Op ik. “Het is een wereld waar ‘maximise me’ en ‘bigger is better’ beter worden geacht dan delen. Dit is de wereld die wij kennen sinds de industriële revolutie. Als je onafhankelijk en autonoom bent, is ons allemaal verteld, dan heb je het voor elkaar. We ontdekken nu dat dit niet zo is”, vertelde Veltenaar eerder in een interview met CHRO.nl. “We kunnen autobanden maken die 250.000 kilometer meekunnen, maar maken banden die 40.000 kilometer meegaan. Dat is prettig voor bedrijven als Goodyear en Pirelli”, hield Veltenaar zijn gehoor voor. Hij voorziet andere businessmodellen in de toekomst, zoals in het geval van licht. “Philips verkoopt nu lampen die maar een korte levensduur meegaan. Zo kunnen zij meer lampen voorkomen. Stel dat je nu eenheden licht afneemt bij Philips. Dan hebben zij ineens belang om lampen te produceren die zo lang mogelijk meegaan.”

 
Van ego naar eco 
De futuroloog bespreekt drie crises die ons tot de transformatie van ego naar eco dwingen. Een ecologische, een sociaal-economische en een spirituele crisis. In die spirituele crisis is volgens Veltenaar een link te ontdekken met het HR-veld. “We moeten het niet hebben over duurzame inzetbaarheid, maar over social mobility. Dat is veel breder dan duurzame inzetbaarheid en raakt de kern van ons bestaan in relatie tot onze ‘profound purpose’, zeg maar ons universele doel. Deze koppelen we aan niet-onderhandelbare waarden”, vertelt Veltenaar. De door de futuroloog verwachte transformatie leidt in zijn optiek van een verschuiving van Human Resource Management naar Human Being Management. “Het verschil is dat de laatste niet gaat om het ontwikkeling van potentieel binnen de bedrijfsgrenzen, maar over het ontwikkelen van het potentieel van mensen in het verlengde van hun meesterschap, gekoppeld aan co-creatie en het ontketenen van passie”, aldus Veltenaar. Hij stelde dat (HR)-leiders de kompashouders zijn van deze transformatie. 
 
Vier macrokrachten in de wereld
Ervaren rot Douglas Baillie, al 38 jaar in dienst bij Unilever, vertelde na Veltenaar over The HR Challenge of Leading in a VUCA World. In de huidige wereld definieert de CHRO van Unilever 4 macrokrachten. De beweging richting Zuid en Oost, daarmee doelend op de toenemende welvaart en populatie in onder meer Azië. De druk op het milieu, waarbij hij opmerkte dat 2 miljard mensen geen toegang hebben tot veilig drinkwater. De digitale revolutie waardoor mensen steeds meer informatie beschikbaar krijgen en bijvoorbeeld via social media verzet kunnen organiseren tegen gevestigde machten. Tenslotte noemt hij urbanisatie als een macrokracht. Een ontwikkeling die er toe zou kunnen leiden dat bedrijven als Unilever in de toekomst structuren niet langs landsgrenzen of continenten opzetten, maar langs stedelijke zones. 
 
  Douglas Baillie, CHRO Unilever: “Omzet verdubbelen en impact op het milieu halveren”
 
In deze veranderende wereld heeft Unilever zichzelf tot doel gesteld om de omzet te verdubbelen, terwijl de ecologische voetafdruk van het bedrijf moet halveren. Hiertoe is het volgens Baillie belangrijk om samen te werken met de gehele keten. Dit betekent samenwerken met (grondstof)leveranciers, vervoerders en consumenten. Om dit doel te bereiken is het volgens de Unileverman belangrijk dat er “value-based” leiders zijn die acteren op basis van enkele niet-onderhandelbare waarden. 
 
Rondetafelsessies 
Na het plenaire gedeelte hadden de deelnemers de keuze uit drie rondetafelsessies. Adaptive Leadership, Employee Engagement and Culture en Value Proposition of HR waren de thema’s waar de aanwezigen over konden meepraten. Bij de sessie Adaptive Leadership werd gesproken over de skills, mindset en tools die nodig zijn om een succesvol leider te zijn en hoe deze vaardigheden verder ontwikkeld kunnen worden. Bij de rondetafelsessie over Employee Engagement werden vraagstukken over engagementstrategie en het creëren van een cultuur waarin betekenisvol werk centraal staat besproken. In de sessie over Value Proposition gingen de deelnemers onder meer in gesprek over het meetbaar maken van de impact van HR. 
 
 
Andre van Heemstra (oud-bestuurder Unilever en voorzitter RvC Koninklijke Brill) tijdens de sessie over leiderschap: “In het begin van mijn carrière was leiderschap een besmet woord vanwege de associatie met het Duitse Führerschaft” 
 

Gedurende de rondetafelsessie Adaptive Leadership hadden de deelnemers weinig oog voor het feëerieke uitzicht.


Janine Vos (CHRO, KPN) luistert geconcentreerd naar een rondetafelgenoot.

 
Steven Meester (VP HR USG People N.V.) verzorgt de inleiding tijdens de rondetafelsessie ‘The Value Proposition of HR in a VUCA World’.
 
Omgaan met frictie in Afghanistan 
De intensieve sessies werden gevolgd door een closing keynote van een Luitenant-Kolonel René van den Berg van het Ministerie van Defensie. Hij verhaalde over zijn ervaringen in Afghanistan, een VUCA-wereld bij uitstek. Als commandant van 80 commando’s was hij in de lead van gevaarlijke missies waarbij de doelen vaak bestonden uit het uitschakelen van Talibancellen en het ontmantelen van bermbomfabrieken. 
“Op het hedendaagse strijdveld wint de partij die het beste met frictie kan omgaan. Frictie ontstaat wanneer plan en uitvoering heel ver uit elkaar liggen”, parafraseerde de luitenant-kolonel de bekende militair theoreticus Carl von Clausewitz. “Wanneer frictie optreedt, moet je er op kunnen vertrouwen dat iedereen zijn taak volbrengt.” Daarbij zijn twee factoren cruciaal:
 
– Human dimension: Het individu telt. Daarbij handelen zij naar de kernwaarden van de commando’s moed, trouw, beleid, eer en trots. Ze doorzien de situatie en durven te handelen. De kernwaarden moeten fungeren als ethisch kompas wanneer militairen er alleen voor te komen staan .
– Mission command: De mensen wordt heel duidelijk uitgelegd wat de missie is, niet hoe ze die moeten bereiken.  
 
CHRO Community Manager Sanne van den Eijnde vertelt over de mooie evenementen die dit jaar georganiseerd worden.  
 
 
Ramon de Kok (HR Directeur De Bijenkorf) in gesprek met Marco van Duijn (CHRO Bilfinger Industrial Services) en Jalila Benkarim (HR Directeur Brand Energy & Infrastructure Services) 
 
De zaal kreeg een klein inkijkje in de werking van militaire missies, het belang van onderling vertrouwen tijdens missies en militaire tactieken in een tijdsgewricht waarin opponenten steeds vaker decentraal opereren. Daarna ging Van den Berg in op de manier waarop het Ministerie van Defensie commando’s aan de organisatie probeert te binden. Bij deze pogingen staan de eerdergenoemde vijf kernwaarden centraal. Concreet trachten de commando’s de juiste mensen te binden middels interessante opleidings- en trainingsprogramma’s, het ondernemen van daadwerkelijke operaties ver van huis, roterende functies, financiële instrumenten en een management development-traject. Van den Berg vertelde verder dat op het gebied van Talent Management de kwaliteit van de instroom was verbeterd door de invoering van de Kennismakingsdagen. Hierdoor hebben veel aspirant-commando’s een realistischer beeld van het takenpakket. Desalniettemin blijft de uitval door de zwaarte van de opleiding hoog. “Maar we willen de lat absoluut niet lager leggen” .
Na de inspirerende woorden van de luitenant-kolonel was het tijd voor een netwerkborrel waarbij de deelnemers onder genot van een drankje de militaire en dagelijkse praktijk verder konden bespreken.
 
——————————————————————————————
 
1. Save the Date in 2016 
– 23 maart | CHRO Rondetafelsessie: Waarde creëren met datagedreven HR-beleid
– 26 april | CHRO Rondetafelsessie: The Exponential Organisation
Klik hier voor de volledige agenda van de CHRO Community.
2. Word lid van de CHRO Community 
Wilt u aanwezig zijn bij de CHRO Summit 2016 en bij de vele andere inspirerende bijeenkomsten voor CHRO’s en HR-directeuren? Word dan nu lid van de CHRO Community, dé exclusieve community van CHRO’s en HR-directeuren in Nederland. Laat u inspireren en leer van gelijkgestemden in een open, kleinschalige en vertrouwelijke omgeving. Voor meer informatie en aanmelden, gaat u naar CHRO.nl.
3. Interessante opleidingen voor u en uw collega’s:
– Werk slimmer & sneller met tientallen tips, tools en tricks. Volg de Training Werk Slimmer, niet Harder.
– Leer presenteren zonder angst, maar met overtuiging en resultaat. Volg de training Overtuigend Presenteren.