CHRO Profiel: Aart Slagt
“Toen ik studeerde riep ik altijd: ‘Ik ga nooit langer dan 5 jaar bij één bedrijf werken, dat vind ik saai.’ Maar die vlieger ging bij KLM letterlijk niet op,” vertelde Aart Slagt wanneer hem in 2013 werd gevraagd naar de uitreiking van de Beste Werkgever Award aan de KLM. Ondertussen werkt Slagt al sinds 1999 bij KLM en is hij sinds 2013 Executive Vice President HR & Industrial Relations.
Dat deze functie niet makkelijk zou worden was meteen duidelijk. Eén jaar eerder was Air France-KLM begonnen met een bezuinigingsoperatie waarmee twee miljard bespaart moest worden, waarvan 700 miljoen bij KLM. Daarnaast stelde de KLM in 2014 de doelstelling om Europa’s meest klantgerichte innovatie en efficiënte netwerkcarrier te worden. Om dit te bereiken werden processen gedigitaliseerd, werd er kritisch gekeken naar langlopende contracten en moest er flink gesneden worden in de managementlagen. “Op het moment dat het eigen afdeling of baan van de medewerkers betreft, wordt het moeilijker. En dat is volkomen normaal,” vertelt Slagt tegen CHRO.nl. De reisorganisatie helpt mensen die niet in een nieuwe functie passen naar een plek binnen of buiten de KLM. “Het mooiste wat we mensen kunnen bieden is een nieuwe baan, waar dan ook.”
Ondanks de grote reorganisaties staat de KLM consequent hoog in de lijst van beste werkgevers. “Het geeft aan dat KLM’ers ondanks de moeilijke periode waarin KLM zich bevindt en de impact die dit op onze medewerkers heeft, toch graag bij KLM werkt,” zegt Aart Slagt. Dat de reisorganisatie ondanks de herstructurering zo hoog wordt beoordeelt dankt het aan een mooi begin salaris, redelijk wat vrije tijd, een interessante baan en de opleidingen die door het bedrijf worden betaald.
KLM
De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij KLM werd op 7 oktober 1919 opgericht voor Nederland en haar toenmalige ‘koloniën’. KLM is vandaag de dag de oudste luchtvaartmaatschappij die nog onder haar oorspronkelijke naam opereert. Sinds de fusie in 2004 maakt KLM deel uit van de Air France-KLM Groep. Samen met Air France geeft KLM invulling aan haar leidende rol in de Europese luchtvaart. KLM richt zich op drie kernactiviteiten: vervoer van passagiers, vrachtvervoer en vliegtuigonderhoud. In 2016 bedroeg de omzet van overkoepelend Air France-KLM 24,8 miljard. Van de 1 miljard euro aan operationele winst bedroeg de bijdrage van KLM 681 miljoen euro.
Carrière
2022 – heden | Member of the Supervisory Board of Wehkamp |
2021 – heden | Executive Vice President Information Services & CIO, KLM |
2013 – 2021 | Executive Vice President HR & Industrial Relations, KLM |
2009 – 2013 | Senior Vice President HR & Industrial Relations, KLM |
2007 – 2009 | Vice President Fleet Services, KLM |
2006 – 2007 | Deputy Vice President Air Traffic Management, KLM |
2003 – 2006 | Director Crew Planning, KLM |
1999 – 2003 | Consultant Operations Research & Control Centre, KLM |
Opleiding
1997 – 1999 | Logistic Control Systems, Technische Universiteit Eindhoven |
1992 – 1997 | Industrial Engineering, Twente University |
Raad van Bestuur
Marjan Rintel | CEO |
Erik Swelheim | CFO |
Maarten Stienen | COO |
Miriam Kartman | HR & IR |
Jacomien Dijkstra | Transformation |
Boet Kreiken | Customer Experience |
Barbara van Koppen | Corporate Center |
Vincent van Hooff | Flight Operations |
Bas Gerressen | KLM Benelux |
Paul Terstegge | Inflight Services |
Aart Slagt | CIO |
Ton Dortmans | E&M |
Adriaan den Heijer | KLM Cargo |
Ralph Albus | Chief of Staff |