CHRO Profiel: Aart Slagt

CHRO Profiel: Aart Slagt
Aart Slagt is Executive Vice President Information Services & CIO bij KLM Royal Dutch Airlines. Slagt was tot 2021 Executive Vice President HR & Industrial Relations bij KLM. Hoe wil hij met de reisorganisatie de visie waarmaken om Europa’s meest klantgerichte, innovatie en efficiënte netwerk carrier te worden?

“Toen ik studeerde riep ik altijd: ‘Ik ga nooit langer dan 5 jaar bij één bedrijf werken, dat vind ik saai.’ Maar die vlieger ging bij KLM letterlijk niet op,” vertelde Aart Slagt wanneer hem in 2013 werd gevraagd naar de uitreiking van de Beste Werkgever Award aan de KLM. Ondertussen werkt Slagt al sinds 1999 bij KLM en is hij sinds 2013 Executive Vice President HR & Industrial Relations.

Dat deze functie niet makkelijk zou worden was meteen duidelijk. Eén jaar eerder was Air France-KLM begonnen met een bezuinigingsoperatie waarmee twee miljard bespaart moest worden, waarvan 700 miljoen bij KLM. Daarnaast stelde de KLM in 2014 de doelstelling om Europa’s meest klantgerichte innovatie en efficiënte netwerkcarrier te worden. Om dit te bereiken werden processen gedigitaliseerd, werd er kritisch gekeken naar langlopende contracten en moest er flink gesneden worden in de managementlagen. “Op het moment dat het eigen afdeling of baan van de medewerkers betreft, wordt het moeilijker. En dat is volkomen normaal,” vertelt Slagt tegen CHRO.nl. De reisorganisatie helpt mensen die niet in een nieuwe functie passen naar een plek binnen of buiten de KLM. “Het mooiste wat we mensen kunnen bieden is een nieuwe baan, waar dan ook.”

Ondanks de grote reorganisaties staat de KLM consequent hoog in de lijst van beste werkgevers. “Het geeft aan dat KLM’ers ondanks de moeilijke periode waarin KLM zich bevindt en de impact die dit op onze medewerkers heeft, toch graag bij KLM werkt,” zegt Aart Slagt. Dat de reisorganisatie ondanks de herstructurering zo hoog wordt beoordeelt dankt het aan een mooi begin salaris, redelijk wat vrije tijd, een interessante baan en de opleidingen die door het bedrijf worden betaald.

KLM

De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij KLM werd op 7 oktober 1919 opgericht voor Nederland en haar toenmalige ‘koloniën’. KLM is vandaag de dag de oudste luchtvaartmaatschappij die nog onder haar oorspronkelijke naam opereert. Sinds de fusie in 2004 maakt KLM deel uit van de Air France-KLM Groep. Samen met Air France geeft KLM invulling aan haar leidende rol in de Europese luchtvaart. KLM richt zich op drie kernactiviteiten: vervoer van passagiers, vrachtvervoer en vliegtuigonderhoud. In 2016 bedroeg de omzet van overkoepelend Air France-KLM 24,8 miljard. Van de 1 miljard euro aan operationele winst bedroeg de bijdrage van KLM 681 miljoen euro.

Carrière

2022 – heden Member of the Supervisory Board of Wehkamp
2021 – heden Executive Vice President Information Services & CIO, KLM
 2013 – 2021   Executive Vice President HR & Industrial Relations, KLM
 2009 – 2013    Senior Vice President HR & Industrial Relations, KLM
 2007 – 2009    Vice President Fleet Services, KLM
 2006 – 2007   Deputy Vice President Air Traffic Management, KLM
 2003 – 2006    Director Crew Planning, KLM
 1999 – 2003  Consultant Operations Research & Control Centre, KLM

Opleiding

 1997 – 1999  Logistic Control Systems, Technische Universiteit Eindhoven
 1992 – 1997  Industrial Engineering, Twente University

Raad van Bestuur

 Marjan Rintel  CEO 
 Erik Swelheim   CFO
 Maarten Stienen  COO 
 Miriam Kartman  HR & IR 
 Jacomien Dijkstra  Transformation 
 Boet Kreiken  Customer Experience 
 Barbara van Koppen   Corporate Center
 Vincent van Hooff  Flight Operations
 Bas Gerressen  KLM Benelux
 Paul Terstegge  Inflight Services
 Aart Slagt  CIO
 Ton Dortmans    E&M
 Adriaan den Heijer  KLM Cargo
Ralph Albus Chief of Staff