CHRO Week Webinar 3: De organisatiecultuur ontwikkelen bij tegenslag

Hoe staat het ervoor met de cultuur van uw organisatie? Voelt deze sterker aan dan ooit of nemen de stabiliteit en de balans af? Wat is ervoor nodig om een veranderende cultuur in tijden van tegenslag in goede banen te leiden?

Effectory, specialist in medewerkersonderzoek, organiseert in 2020 een reeks webinars rondom een aantal actuele en urgente HR-thema’s. CHRO brengt hieruit najaar 2020 een selectie van 4 webinars onder de aandacht, met de uitnodiging om elk webinar zelf te beluisteren en te bekijken.

CHRO’s Week Webinar #3 
Weathering culture through adversity
Door: Ricardo Troiano – Global Head Change & Organizational Effectiveness bij Syngenta [Engels gesproken]

Effectory vroeg het aan Ricardo Troiano, Global Head of Change and Organisational Effectiveness bij Syngenta, een internationaal en toonaangevend landbouwbedrijf met wereldwijd 49.000 medewerkers. Volgens Troiano wordt een (organisatie)cultuur na verloop van tijd gevormd door gedragspatronen worden aangemoedigd, ontmoedigd of getolereerd door mensen en ‘systemen’. 

Om een cultuur, een aangeleerd patroon, te veranderen, is dan ook tijd nodig. De Corona-crisis werkt echter als een versneller van verschillende veranderen, ook voor cultuurveranderingen. Hoe ga je daar als organisatie goed mee om? 

Be-Do-Have model

Een cultuur vormt zich rondom drie essentiële pijlers, die in het Be-Do-Have model naar voren komen:

  • Be (geloof): waar gelooft jouw organisatie in? Wat zijn de normen, waarden en attitudes van de leiders en medewerkers? Deze ‘pijler’ is onzichtbaar voor buitenstaanders.
  • Do (gedrag): de bovengenoemde overtuigingen sturen een bepaald gedrag aan. Deze ‘pijler’ is zichtbaar voor buitenstaanders.
  • Have (resultaat): uit de bovengenoemde gedragingen komen resultaten voort. Deze ‘pijler’ is meetbaar.

Een voorbeeld ter illustratie. Syngenta streeft naar het resultaat (Have) ‘klantgerichtheid’. Dat doet Syngenta met de gedragingen (Do): nieuwsgierigheid, experimenteren, empowerment, verantwoordelijkheid en urgentie. Dit vanuit de onderliggende overtuiging (Be) dat het succes van de klant, het succes van Syngenta bepaalt.

Crisis: bedreiging of kans?

Een (periode van) tegenslag, zoals de Corona-crisis, kan de cultuur van je organisatie bedreigen. Er vinden dan immers plotseling allerlei veranderingen plaats. Veranderingen die de organisatie tegelijkertijd een kans bieden. Een kans om te leren van tegenslagen en in de kern van de cultuur te veranderen. Wat deed je door de crisis anders? Hoe reageerden medewerkers, aandeelhouders en klanten? Wat werkte wel en wat werkte niet? Al deze lessen helpen de organisatie het in de toekomst (nog) beter te doen 

Stop, reageer en leer!

Holocaust-overlever Viktor Frankl zei ooit: “Tussen stimulus en respons ligt een ruimte. In die ruimte ligt onze vrijheid en onze kracht om onze respons te kiezen. In onze respons liggen onze groei en ons geluk besloten.” Troiani: “Mijn advies in crisistijd? Gebruik deze ruimte, stop, reageer en leer. Betrek de medewerkers en luister écht naar hen. Hoe gaat het met ze? Hoe gaan zij met deze situatie om? Hoe kan het management de medewerkers helpen? En hoe leren jullie samen van deze tegenslag?”

 

Meer zien en lezen over organisatiecultuur?

Wilt u meer weten over cultuur, crisismanagement, leiderschap en goed werkgeverschap? Effectory host iedere week een gratis webinar over een onderwerp dat nu relevant is. 

Gerelateerde artikelen