Werkgever communiceert slecht met hoogopgeleide starters

Ruim de helft van de studenten en hoogopgeleide starters op de arbeidsmarkt merkt dat organisaties de communicatie bij de werving van nieuw personeel minder goed verzorgt dan voor de coronacrisis. Dit blijkt uit een arbeidsmarktonderzoek van het online carrièreplatform TraineeshipPlaza onder ruim 700 respondenten.

24% van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan dat de organisaties minder snel en persoonlijk reageren dan in de periode voor de uitbraak van het coronavirus. Ruim een kwart (27%) merkt dat de organisaties minder zichtbaar zijn op het vlak van arbeidsmarktcommunicatie. Van de studenten die heeft deelgenomen aan het onderzoek geeft 39% aan dat de organisatie waar ze graag hadden willen solliciteren niet meer werft of de werving tussentijds heeft gestaakt. Ook het vinden van een stage is lastiger geworden.

TraineeshipPlaz raadt organisaties aan om het contact 'nieuwe talenten' te blijven onderhouden. “Informeer hen bijvoorbeeld waarom bepaalde mogelijkheden op hold staan en of er in de nabije toekomst weer kansen zijn.” Via 'open en
heldere communicatie kunt een krachtig signaal afgeven richting uw doelgroep in deze onzekere
tijden', aldus het on derzoek. “En u kunt zich op deze wijze onderscheiden van concullega’s die hier verstek laten gaan.”
 

Gerelateerde artikelen