Consultant inhuren? Zo liever niet

Overweegt u een consultant in te huren? Wacht daar even mee. Deze twee factoren bepalen namelijk of dat zin heeft. Of juist niet.

Wanneer heeft het zin om een consultant in te huren? En welke zaken bepalen of dit uw organisatie ook daadwerkelijk waarde gaat opleveren of dat het weggegooid geld is? Die vragen onderzocht Jerome Barthelemy, een Franse professor of strategy and management van de Franse ESSEC Business School.

Tien jaar lang deed deze professor – tevens auteur van Franse managementboek van het jaar 2016, Unleash Your Company’s Competetive Spirit – onderzoek naar de inhuur van consultants in de Franse wijnregio Bordeaux.

Goede of uitmuntende performance?

Hoewel Barthelemy’s onderzoek zich richtte op de inhuur van wijnconsultants door wijnproducenten, gaan de resultaten ook op voor andersoortige bedrijven en consultants, betoogt de professor in een artikel op Harvard Business Review. Consultants – in welke sector dan ook – zijn namelijk simpelweg kenniswerkers die kennis creëren en toepassen.

Dat brengt twee interessante lessen met zich mee die iedere organisatie in zijn zak dient te steken. Allereerst: de beslissing om een consultant in te huren moet afhangen van de strategie van de organisatie. Wanneer het doel is om de performance in het algemeen te verhogen, dan kan een consultant toegevoegde waarde leveren. Maar wanneer de organisatie een ‘uitstekende’ performance wil bereiken, is die toegevoegde waarde twijfelachtig.

Pas op met best practices

De impact van consultants is namelijk gebaseerd op het leveren van kennis. Niet algemene kennis, maar best practices in het bijzonder, die de adviseur kan aanleveren door best practices te testen. Omdat deze best practices meer en vaker getest worden dan unieke praktijken van individuele bedrijven, zal het toepassen van die kennis de kans op low performance verminderen.

‘Maar,’ zo verklaart Barthelemy, ‘uniekheid is een belangrijke voorwaarde voor uitstekende prestaties. Omdat best practices minder uniek zijn dan de praktijken en gebruiken van individuele bedrijven, verminderen ze ook de kans op uitmuntende prestaties.’

Hoe staan uw (hulp)middelen ervoor?

Het tweede advies van Barthelemy: kijk voordat je een consultant inhuurt goed naar de kwaliteit van de eigen (hulp)middelen van de organisatie. De Bordeaux-studie laat zien dat wijnproducenten met slechte wijngronden – het terrein van de wijngaard – meer profijt hebben van de inhuur van consultants dan de wijnproducenten met goede wijngronden. ‘De laatste zijn geneigd toch wel goede producties te hebben, ongeacht de manier waarop ze gemanaged worden.’

Geld altijd een issue

Interessante uitkomsten, uiteraard. Toch zijn ze tegenstrijdig. Organisaties maken hun keuze namelijk niet zo rationeel: geld is altijd een bepalende factor. De wijnproducten met de beste wijngronden waren het meest geneigd om consultants in te huren. Terwijl de producenten met wijngronden van lage kwaliteit – en dus het minste financiële middelen – de helpende hand van een consultant juist het meeste konden gebruiken. (Bron: HBR.org)