De millenial lokken met verleidelijk buitenland 

Via de Amsterdamse start-up Sweet Spot Abroad kunnen bedrijven hun werknemers vijf maanden in het buitenland laten wonen en werken. "Zo kunnen bedrijven het werk aantrekkelijker maken voor millenials",  zegt mede-oprichter Joost Verhage. 

Werken op afstand is sinds de coronacrisis gebruikelijk geworden. Maar werken op verre afstand? In Barcelona, bijvoorbeeld? Bedrijven die hun werknemers dat willen aanbieden, kunnen dat via de Amsterdamse start-up Sweet Spot Abroad regelen. De werknemers die meedoen, kunnen in het buitenland wonen en werken, en bovendien een ontwikkelprogramma voor persoonlijke en professionele groei volgen.

Dezelfde tijdzone

Na een eerste proef met enkele 'young professionals' van onder andere Heineken, Randstad, Otrium en Traffic Builders, heeft Sweet Spot een contract met twee bedrijven afgesloten. Voorlopig kunnen de aangesloten opdrachtgevers hun werknemers naar Barcelona uitzenden, maar binnen afzienbare tijd komt daar Kaapstad bij.

“Twee steden die allebei ongeveer in dezelfde tijdzone als Nederland liggen, zodat het makkelijk is om van daaruit te werken”, zegt Joost Verhage, mede-oprichter van Sweet Spot. Werknemers kunnen tot vijf maanden in het buitenland wonen en werken, de maximale periode dat dit geen (fiscaal) juridische consequenties heeft. 

Volgens Verhage is de dienstverlening van Sweet Spot vooral aantrekkelijk voor bedrijven die millenials (de generatie van 25-40 jaar) willen aantrekken en behouden. Millenials zijn zeer gewild op de arbeidsmarkt. Maar: “Voor hen staat werk minder centraal dan voor eerdere generaties. Ze willen veel ervaringen opdoen en veel mensen leren kennen. Dat kan via ons.” Hij verwacht dat de millenials die via Sweet Spot in het buitenland gaan wonen en werken bovendien productiever zullen worden omdat ze zich daar senang voelen. 

Werk én levensgeluk

Hij wijst op een eigen enquête onder 275 personen tussen de 25 en 35 jaar oud, die bevestigt dat Millennials het graag 'anders' willen. “Ze zoeken naar een flexibele levensstijl waarin werk en levensgeluk elkaar niet in de weg zitten, maar juist versterken”,  aldus de enquête.

En: “Werkgevers moeten dus actief op zoek naar een manier om deze pijlers voor werknemers te faciliteren. Doen ze dat niet, dan resulteert dit in mindere productiviteit en een hoger ziekteverzuim. Sterker nog: de millennial geeft een bedrijf dat wél aandacht aan hun wensen en welzijn besteedt absoluut voorrang. Voor hen is een goed salaris namelijk allang niet meer de belangrijkste contractvoorwaarde.”

Oudere werknemers

Uiteraard staat het bedrijven vrij om Sweet Spot in te schakelen voor oudere werknemers, aldus Verhage. Maar die zullen toch minder vaak behoefte hebben aan een verblijf in het buitenland van enkele maanden: “Als je een vast levenspatroon hebt en ergens al jaren woont met je gezin, dan is een tijdelijke verhuizing naar Barcelona of Kaapstad wat lastiger om in te passen. Maar wie weet.”