De ROI van werkgeluk bij Hutten

Werkgeluk, betaalt dat zich uit? Jazeker, bij het bekende cateringbedrijf Hutten is de ROI van gelukkige medewerkers heel duidelijk.

Bij Hutten werkt men onder een simpel, doch idealistisch motto: ‘We willen de beste, de leukste en gelukkigste zijn’. Werkgeluk van de medewerkers staat centraal in dit cateringbedrijf uit Veghel. Want gelukkige medewerkers dragen met passie hun werk uit. En in de hospitality is die passie je visitekaartje.

Werkgeluk of ‘plezier in het werk’ is bij Hutten geen zweverig gedoe. Het wordt heel concreet omgezet in HRM-instrumenten. Om te beginnen aan de poort. Wanneer mensen in dienst treden, krijgen ze niet een arbeidsovereenkomst, maar een vitaliteitsovereenkomst. Eigenlijk is dit het vaak ongeschreven psychologische contract, maar dan op papier.

Manager beoordelen op geluk

Die overeenkomst gaat volgens HR-directeur Pascal Verheugd over de ‘interpersoonlijke’ aspecten van het werk: relaties met collega’s en leidinggevende, samenwerking en verwachtingen. Alles richt zich op de vraag wat een medewerker gelukkig maakt in het werk en hoe leidinggevenden dit kunnen faciliteren. Dienend leiderschap is dus de norm.

Dit type leiderschap reikt ver. Want niet de medewerkers worden beoordeeld op hun prestaties, maar leidinggevenden. Verheugd: ‘Zij moeten zichzelf dus de vraag stellen: “Ben ik in staat geweest om mijn mensen te helpen?” Maar het dwingt ook de medewerker om kritisch na te denken: “Wat zijn mijn doelen en wat heb ik nodig om die te behalen?” Dit werkt alleen als je mensen al bij de entree ontmoet op waar zij blij van worden in de organisatie.’

Lees ook: CHRO Forum 2018: Hoe geef je geluk een plek in de cultuur?
Lees ook: Mensgericht ondernemen, zo doet u dat

Vrienden en familie betrekken

Maar geluk zit ‘m natuurlijk niet alleen in werk. Toen Hutten medewerkers vroeg foto’s te tonen van de mooiste momenten uit hun leven, stonden daar bijna altijd vrienden of familieleden op. Daarom betrekt Hutten deze relevante anderen actief bij het bedrijf. Om dat community-gevoel te activeren stelde Hutten in het HR-team zelfs een ‘Family Energizer’ aan.

Een van die community-initiatieven is online te vinden. In navolging van deelinitiatieven als Peerby en Airbnb, riep de werkgever het platform Mijn Hutten in het leven. Hierop kunnen medewerkers – en hun familie - online spullen van elkaar lenen. Van auto’s en boormachines tot elkaars honden en (vakantie)huizen.

Verheugd: 'Medewerkers vinden elkaar hier ook op interesse. Ondertussen zijn ruim tachtig deelcommunities ontstaan: medewerkers organiseren samen fietstochten, salsacursussen of taartenbakworkshops. Het enige wat wij hiervoor doen is dit soort activiteiten faciliteren. We hebben een platform gecreëerd en stellen af en toe fysieke locatie beschikbaar. Dat is de kracht van het binnenuit laden.’

ROI van geluk

Sommige HRM’ers krijgen misschien jeuk van zo’n knuffelcultuur. Kijk dan vooral naar de ROI op dit werkgeluk: 37 procent minder verloop, 25 procent minder verzuim, een  verhoging van productiviteit van 31 procent en 50 procent meer engagement dan de benchmark.

Ook zijn de investeringen enorm goed voor het employer brand en de aantrekkingskracht op klanten. En: voor de creativiteit. Verheugd: ‘Medewerkers vinden het echt leuk om dingen met elkaar te organiseren en kennen ondertussen hun weg binnen het bedrijf. Die dynamiek is niet te meten, maar wel heel duidelijk voelbaar.’