De talent journey is de enige reis die nooit stopt

Zonder stevig fundament, krijg je een employee journey van los zand
Juist in een tijd van schaarste is het belangrijk te investeren in de héle talent journey. Daarin gaat nog veel mis, schrijft Sascha Becker.  

Door Sascha Becker, client Services director PROOF 

De één noemt het een hippe gedachte. Ik noem het liever cruciaal: investeren in het talent van je medewerkers. Zodat je ze aan boord houdt, ze jouw organisatie verder brengen én het uithangbord worden van jou als werkgever. Want alleen met werven, kom je er niet.  

Dagelijks lezen we de krantenkoppen over het tekort aan personeel: van het tekort bij ProRail waardoor de treinen soms niet kunnen rijden tot het tekort bij de Politie dat pas in 2025 is opgelost. De tekorten lossen we niet op met een wervingscampagne.  

“Met een mooie wervingscampagne alleen zet je mensen slechts af bij de voordeur”

Dat tekort los je wel op door de hele talent journey onder de loep te nemen en stapsgewijs te verbeteren. Behoud is het nieuwe recruitment. Bij veel werkgevers loopt het talent binnen een jaar de deur uit. Cijfers van Gallup geven aan: 33% verlaat gemiddeld de organisatie binnen een jaar.  

Meld je nu aan voor het congres (R)evolutie van de talent journey op 31 mei 

 

Wat ik heb geleerd de afgelopen jaren: bouwen aan een sterk werkgeversmerk begint intern en begint met een heldere belofte. Die belofte moet natuurlijk wel waargemaakt worden. Want ja, met een mooie wervingscampagne alleen zet je mensen af bij de voordeur. Maar binnen moet het ook kloppen.  

Werkgeluk van mensen  

Na een onboarding houdt het niet op, dan begint het pas. Behoud vraagt bijvoorbeeld om managers die hun teams helpen om bij te dragen aan de organisatiedoelen. Zij bepalen voor 70% het werkgeluk van mensen, maar zijn helaas in de praktijk ook nog altijd de belangrijkste reden om een organisatie te verlaten.  

Succes begint dus met aandacht voor eigen medewerkers. Dat zijn de beste ambassadeurs. Als zij elke dag een goede talent journey ervaren, hun talent kunnen benutten én ontwikkelen en ervaren dat je als werkgever de juiste dingen doet, brengen ze jouw verhaal graag over de bühne. Dat is de beste reclame die je als werkgever kunt hebben. Daar kan geen campagne tegen op.  

De ervaring leert dat er in veel organisaties nog veel te winnen valt als het gaat om de talent journey. In het stimuleren van talent én het formuleren van een heldere en vooral eerlijke belofte. Die duidelijk maakt waar je voor gaat en staat. En dat begint al bij de eerste kennismaking.

Veel mis 

Kom ik op het volgende punt: de candidate journey. In een tijd van schaarste trek je al snel de portemonnee voor recruitment-marketing. Maar let vooral op de hele candidate journey. In dat proces gaat vaak veel mis. Bijvoorbeeld met een saaie of onpersoonlijke uitnodiging voor een gesprek.  

Of een afstandelijke houding bij het gesprek, of een arbeidscontract in onbegrijpelijke taal. Zodat een verondersteld warm bad ineens koud aanvoelt. Besteed daar dus aandacht aan. Want uiteindelijk wil je die handtekening van de talentvolle kandidaat.  

Het klinkt simpel en dat is het eigenlijk ook. Maar het vergt wel aandacht en tijd; je moet er serieus werk van willen maken. Maar als je eenmaal aan die reis begint, zal je ervaren dat je aan een sterk werkgeversmerk werkt. Aan een organisatie die van buiten én van binnen klopt en waar een talentvolle kandidaat graag aanklopt en blijft. En het mooiste is: die reis eindigt gelukkig nooit. 

Als client Services director bij PROOF inspireert Sascha Becker A-merken in binnen- en buitenland om succesvol en gestructureerd invulling te geven aan de hele employee journey.