Deze factoren beïnvloeden uw employer brand

De eerste indruk telt. Wilt u uw werkgeversmerk versterken? Begin dan met deze zaken.

De mening van een kandidaat en de manier waarop een kandidaat naar banen zoekt heeft een enorme invloed op de effectiviteit van je recruitmentproces. Het imago van je organisatie – de employer brand – heeft daarmee een grote impact op het aantrekken en binnenhalen van de juiste kandidaten. Als we vooruitblikken naar de beleidsthema’s die op de agenda van 2019 staan, dan zien we dat arbeidsmarktcommunicatie en employer branding het belangrijkste thema wordt.

Auteur: Ko Tanis is Regional Director Nederland bij Talentsoft

Het is voor elke organisatie belangrijk het beste talent aan te trekken én te behouden. En met zoveel dingen in het leven geldt ook in dit proces: de eerste indruk telt. Alle reden dus om de beeldvorming van je organisatie zo goed mogelijk op de rit te krijgen en te werken aan een sterk werkgeversmerk; het employer brand. 


Goede employer branding is cruciaal bij het aantrekken van de beste talenten; niet alleen omdat veel kandidaten willen werken bij topbedrijven, maar ook omdat de wereld door social media transparanter is geworden. Bijna iedereen, zeker de millennials, gaat eerst online op zoek naar informatie over je bedrijf voordat ze overgaan tot de sollicitatieprocedure. Door social media is het daarnaast makkelijker geworden om een mening te delen, en dit doen kandidaten ook over het sollicitatieproces. Wist u dat van de millennials een derde aangeeft een negatieve ervaring publiekelijk te delen? Bedenk dat die mensen ook weer mensen kennen. Een vuurtje is zo verspreid. 

Met de volgende drie tips maakt u een goede start met het versterken van uw employer brand:

Wees authentiek in uw positionering 

Doordat de wereld transparant is geworden, moet je bij de creatie van het employer brand vooral authentiek zijn. Ga op zoek naar die kenmerken die u werkelijk onderscheiden van de concurrentie. Creëer een employer brand dat echt bij uw onderneming past. Vertrouw op uw eigen kracht en die van uw medewerkers. Welke aspecten, niet alleen extern maar vooral ook intern, maken uw organisatie aantrekkelijk als werkgever? 

Denk daarbij bijvoorbeeld aan bijzondere onderdelen van de organisatiecultuur, promotiekansen, flexibele arbeidstijden of opleidingsmogelijkheden. Wanneer je eerlijk en authentiek bent, creëer je een employer brand dat ook daadwerkelijk bij de organisatie past. 

Recruit uw grootste interne fans

De beste ambassadeurs voor een goede employer branding zijn nog altijd de medewerkers zelf. Gelikte corporate verhalen? Die zijn niet meer van deze tijd, daar prikken mensen zo doorheen. Kandidaten en andere stakeholders willen geïnformeerd worden met reële verhalen en ervaringen. Betrek daarom medewerkers om de bouwstenen voor uw employer brand story te verzamelen. Interview ze of organiseer een workshop waarin u de antwoorden op de volgende vragen achterhaalt:

1.    Waarom heb jij gekozen voor deze organisatie?
2.    Waarvan kende jij deze organisatie?
3.    Wat voor type mensen werken bij deze organisatie?

Gebruik hiervoor visuele middelen, zoals video’s of zelfs livestreams. Visuals en video’s zeggen niet alleen meer dan duizend woorden; ze worden ook veel makkelijker en vaker bekeken op social media, en meer gedeeld.

Lees ook: Zo stimuleert u interne mobiliteit

Blijf in contact met kandidaten

Zeg ja tegen interactie. Te weinig communicatie tijdens het sollicitatieproces is dodelijk voor uw employer branding. Grote kans dat sollicitanten die niet of niet duidelijk geïnformeerd worden over de status van de procedure, hun ontevredenheid zowel online als offline uiten. Reageer altijd, zowel op positieve berichten als negatieve berichten. 

De manier waarop u met die laatste omgaat, zegt namelijk ook veel over zowel de organisatie als de bedrijfscultuur. Wees ook transparant over de reactietijd en manage de verwachtingen. Blijf daarom in contact met kandidaten via persoonlijke berichten of automatisch geplande updates. Deze communicatiemomenten kunnen ook worden gebruikt om weetjes over uw bedrijf te delen, bijvoorbeeld in de footer van e-mails. 

Meer tips om uw employer brand te versterken? Download dan de Checklist Employer Brand en Candidate Experience – 14 tips om niet te vergeten!