Obstakels voor continue performance

Coachingsvaardigheden van managers en de koppeling met salaris blijken enorme obstakels in het vernieuwen van performance management.

Grote organisaties kijken momenteel naar manieren om hun performance management te verbeteren. Dat is nodig, omdat de huidige systematiek de ontwikkeling van medewerkers vaak de onvoldoende ondersteunt. Bovendien ontbreekt het nog te vaak aan een directe link tussen prestaties van de medewerkers en concrete en meetbare bedrijfsdoelstellingen. 

Auteur: Mark Judd is VP HCM Product Strategy EMEA, Workday

Men is op zoek naar performance-processen waar meer continuïteit in zit en die op data zijn gebaseerd. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Forrester Consulting in opdracht van Workday: Employee Performance Management Needs a Promotion. Voor dat onderzoek werden in 14 landen wereldwijd 600 beslissers op het gebied van personeelsmanagement ondervraagd. 

Lees ook: Continu performance meten: dit levert het op

Teams ondersteunen belangrijkste doel

Een van de belangrijkste doelstellingen van een overstap naar een systeem van continu performance management is volgens de overgrote meerderheid van de respondenten (87 procent) het beter ondersteunen van teams. 

Ruim 80 procent is bezig met de verbetering van hun aanpak van het performance management. Iets meer dan de helft doet dat ook om medewerkers beter in hun ontwikkeling te kunnen ondersteunen, terwijl 45 procent het als noodzaak ziet om medewerkers voor de organisatie te behouden. 

Koppel individuele prestaties aan businesscijfers 

Eenzelfde deel (45 procent) wil de individuele prestaties beter aan de doelstellingen van de organisatie kunnen koppelen. Op dat gebied hebben deze organisaties volgens het onderzoek al positieve ervaringen met de combinatie van kwalitatieve methodieken, zoals de beoordeling van managers en vaardighedenmonitoring, met kwantitatieve cijfers over de businessprestaties. 

Ze meten bijvoorbeeld de bijdrage van medewerkers aan de zakelijke resultaten op het gebied van sales en klantenbehoud. Vaak worden ook de productiviteitscijfers betrokken bij de medewerkerevaluatie, veelal met een vorm van SMART-systematiek. 

Coaching en salarisgroei belangrijkste obstakels

Het gaat dus de goede kant op zou je zeggen. Toch blijkt ook dat een meerderheid van deze zogenaamde grote organisaties vasthoudt aan een jaarlijkse of halfjaarlijkse beoordeling. Belangrijkste insteek daarvoor is dan nog steeds de salarisgroei en niet de ontwikkeling van de medewerkers. Het blijkt lastig om performance los te koppelen van salarisontwikkeling en dus blijft men hangen in traditionele processen. 

Verontrustend genoeg is het gebrek aan coachingsvaardigheden van managers een belangrijke drempel om het systeem te veranderen. 

Slagkracht en continue verbetering

Uit het onderzoek komt naar voren dat continue coaching en zakelijke slagkracht de grootste uitdagingen zijn voor grote organisaties bij het verbeteren van hun performance-managementprogramma’s. Bijna drie kwart van de respondenten noemt technologische oplossingen daarvoor heel belangrijk of zelfs cruciaal. 

Die technologie zou contextuele ondersteuning moeten bieden aan managers om hun coachingsvaardigheden te verbeteren, zou analytics moeten faciliteren op de team- en organisatieprestaties om zo evaluaties beter in lijn met de business te krijgen en zou doorlopende feedback mogelijk moeten maken.

Cultuur van slagkracht en resultaat

Een van de belangrijke bevindingen uit het onderzoek is dat er bij grote organisaties een overduidelijke consensus is over het feit dat een cultuur van slagkracht (‘agility’) en continue verbetering perfect aansluiten bij de doelstellingen van HR. Men geeft aan dat het noodzakelijk is om meer agile om te gaan met performance managementprocessen om mee te kunnen met de veranderingen in de markt en op het gebied van technologie. Dat betekent onder meer het voortdurend finetunen van die processen. 

Ten slotte laat het onderzoek zien dat grote organisaties die inzetten op continue verbetering – of die onlangs hun performance-processen of -technologie geüpdatet of op de agenda hebben gezet voor komend jaar – meer rendement halen uit hun performance programma’s. Organisaties die hun processen continu verbeteren zien ook meer betrokkenheid van medewerkers – ze scoren op dat vlak significant beter dan organisaties die performance processen minder vaak updaten. 

Meer bevindingen uit het onderzoek en de volledige onderzoeksresultaten, zijn te vinden in Employee Performance Management Needs a Promotion. Het onderzoek werd in 2018 uitgevoerd door Forrester Consulting in opdracht van Workday.