‘Diversiteit mag geen doel op zichzelf zijn

HR director Elementis wil meer contact tussen mensen 

Meer contact tussen mensen samen met in call centra chattende robots. Daarvoor gaat Mirjam Diederen, HR director Global Business and Talent bij multinational Elementis. 
Ruim 820 miljoen dollar omzet, meer dan 1600 medewerkers. Het in 1844 in Liverpool opgerichte Elementis is anno 2019 wereldspeler in speciality chemicals, leverend aan onder andere Coatings en personal care. Het aan de Londense beurs genoteerde concern heeft vestigingen in Azië, Europa en de Verenigde Staten.  
“Elementis is een global player, uiterst professioneel. Maar met de omvang van een middelgroot bedrijf. Waardoor er ruimte is voor eigen bijdrage, het maken van impact en dat in een collegiale omgeving”, aldus HR director Mirjam Diederen. 
In een wereld waar steeds verder voortschrijdende digitalisering de klok slaat en alles lijkt te draaien om analyse van big data, blockchain en artificial intelligence laat Diederen ook een ander geluid horen. “Human Resources speelt een steeds grotere rol bij de strategie van organisaties”, zegt ze. “Daarom zitten wij meer aan de business tafel. Natuurlijk is data-analyse ook voor HR belangrijk. Maar ik verwacht dat tegelijkertijd aandacht voor die human touch zal toenemen. Een holistische benadering waarbij harde en zachte kanten in perspectief worden gezien en afgewogen. Er gaat evenwicht gegeven worden. Ik sta voor die ontwikkeling waarbij HR een steeds grotere rol gaat spelen. Voor meer contact tussen mensen, ingebouwd in processen.”
Diederen reist veel naar locaties en werkt verder van huis uit. “Omdat ik contacten in zowel Europa, de Verenigde Staten als Azië onderhoud, betekent dat veel telefonische gesprekken. In het begin moest ik wel wennen aan werken van huis uit. Maar ik ben veel op locatie, bijvoorbeeld bij onze vestigingen in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Er is vaak contact met de Verenigde Staten, via telefoon en e-mail en zakenreizen. Ja, dat betekent op andere tijden werken en flexibiliteit” Want wij zitten echt over de hele wereld, met relatief weinig mensen per land. Dat maakt het ook wel uitdagend.” 
Vanwege die internationale positionering – Finland, Brazilië, Engeland, de Verenigde Staten, Duitsland, China, Taiwan, Maleisië, India en Nederland – is inclusiviteit niet het belangrijkste thema voor Elementis. “Als je op vier continenten opereert, heb je automatisch alle culturen in huis”, zegt Mirjam Diederen. “Belangrijk hoor, net als diversiteit, maar het mag geen doel op zichzelf zijn. Vrouwen zijn bij ons in de personal care business goed vertegenwoordigd.”
Na onder andere bij AkzoNobel in leidende functies te hebben gewerkt, streek Diederen begin 2016 neer bij Elementis. Wat ze in die 45 maanden heeft bereikt? “Human Resources werkt nu veel meer wereldwijd. En dankzij implementatie van Workday hebben we HR processen zoals performance management en remuneration wereldwijd kunnen standaardiseren en implementeren. Het is nu veel gemakkelijker wereldwijd programma’s uit te rollen, data analyses te maken en inzicht te verkrijgen in individuele-, landen- of business gegevens. Dit maakt het ook gemakkelijker om als HR een serieuze rol in het leiderschapsteam te krijgen. Voor ik kwam, was HR geen strategische business partner. Nu wel.” 
Met gepaste trots: “Dat heb ik verworden en dat wordt concernbreed erg gewaardeerd.” HR is actief betrokken bij de impact van business beslissingen op de organisatie en personeel, organizational design en werving en ontwikkeling van (key) talent.
Diederen begon haar loopbaan in finance, zo werkte ze in audit en als financial controller. Toen stortte ze zich op Human Resources. “Er zijn parallellen”, weet ze uit ervaring. “Beide zijn ondersteunend aan de business en kunnen, op de achtergrond, veel impact hebben. Ik wil altijd blíjven leren en dat kan gelukkig bij Elementis. Er gebeuren hier zoveel dingen. Hoe ga je om met veranderingen en wat past bij deze organisatie en op dit moment?” 
In haar jacht op talent maakt Mirjam Diederen voor de midden-functies gebruik van LinkedIn, daar waar ze voor het vervullen van topbanen headhunters inzet. ‘Welke key-mensen hebben we waar nodig?’, is de vraag die voor Elementis voortdurend moet worden beantwoord. “Voor werving mikken we meer op mensen met werkervaring, veel minder op starters. Professionals die het vak geleerd hebben en aangetrokken worden door onze positionering productportfolio (vooral sales en R&D). En, of, door de mogelijkheid bij ons strategie of verbeteringen te bedenken en die vervolgens te implementeren. Wij zoeken mensen die zichtbaar resultaat willen en kunnen neerzetten.”
Hoe Diederen leiding geeft? “Door vertrouwen én kansen te geven. Ontdekken waar iemand in excelleert en hoe we dat talent waar kunnen inzetten. Voorop staat dat ik duidelijk ben. Want ‘het’ moet natuurlijk wel gebeuren. Ik stel hoge eisen, maar denk dat ik ook veel support geef. Met duidelijkheid en stabiliteit als gevolg. Zo zien anderen, dat denk ik althans, mij ook.”
Uitdaging in haar werk is onder meer de wereldwijde spreiding van personeel en het goed aanbieden van training en faciliteren van team meetings. Hoe bijvoorbeeld performance management training aan te bieden aan 1600 medewerkers van Elementis, verspreid over de wereld. 
“Bij AkzoNobel was het duidelijk”, vertelt Mirjam Diederen. “Dan kwam je in de ‘grote’ landen vijf dagen samen voor classroom training. Leren en ontwikkelen is bij Elementis lastiger in te plannen voor groepen. Je kunt moeilijk voor elke training honderden mensen invliegen. Er zijn natuurlijk wel business meetings en een strategie meeting voor de top 100, maar die agenda’s zitten al snel vol met business topics en zijn ook niet bedoeld als 3- of 5-daags training event. Samen fysiek op locatie is dus bijna nooit een optie. Kost teveel tijd en geld. Virtueel? We zijn bezig met een LinkedIn learning pilot. Een goed alternatief. Ook voor het houden van teamsessies, bijvoorbeeld over Engagement of Values, lopen we tegen onze geografisch verspreide teams aan. Een lunch & learn, townhall  of workshop lukt wel voor sommige teams, maar zeker niet voor allemaal. En virtueel is ook een uitdaging, vanwege de grote tijdsverschillen tussen bijvoorbeeld de Verenigde Staten en China.”

Dilemma’s voor CHRO’s

Beslissingen door iedereen gedragen of snelle besluitvorming?
“Snel beslissen.”
High-tech opgeleide jongeren of is ervaring onmisbaar?
“Ervaring. Opleiding en ervaring zijn in onze branche noodzakelijk. Al snap je alles van social media, dan hoef je nog niet uit te blinken in bijvoorbeeld sales. En seniors hoeven niet altijd 50+ te zijn.”
Wendbaar of altijd eerst die regelgeving?
“De competentie om te willen veranderen moet aanwezig zijn. Je moet immers relevant blijven. Aan de werkgever om dat te faciliteren. Mindset, daar gaat het om. Niet kunnen? Investeren! Maar niet willen? Tsja, dan stopt het.”
Bedrijfscultuur veranderen of op koers blijven?
“Nieuwe structuur, andere omgeving als dat nodig is. Iets nieuws erbij, iets anders eraf. Dat kan en moet je ontwikkelen. Maar niet alles in één keer overboord gooien.”
Ondernemerschap stimuleren of global strategy breed uitrollen? 
“Ondernemen, maar wel binnen de kaders van het bedrijf. Natuurlijk kun je R&D alle ruimte geven om iets uit te vinden. Maar onder de streep gaat het erom of het commercieel ook interessant is en past bij waar het bedrijf voor staat en goed in is.”
Compliance steeds belangrijker?
“Ja, alhoewel dit helaas veel tijd vraagt en soms snelheid van handelen afremt. Risicobeheer heeft een heel grote impact. Binnen HR lopen we daarin voorop. Denk bijvoorbeeld aan data protection.”
Risico’s nemen of uitglijders voorkomen?
“Risico nemen, maar eerst op kleine schaal uitproberen en niet meteen je hele organisatie op het spel zetten. Zekerheid heb je nooit, soms moet je ergens voor gaan.”
Persoonlijk 
Woonplaats: Warnsveld.
Leeftijd: 48 jaar.
Gezin: Getrouwd met Raoul, zoon (18) en dochter (16).   
Muziek: “Van alles wat, ik luister mee met de familie. En soms geen muziek.”
Studie: Financiële bedrijfskunde aan de VU.
Hobby: Lezen, buiten zijn.
Laatst gelezen boek: The Ten Types of Human (Dexter Dias).
Laatste vakantie: Dubai. “Onze zoon werd achttien en mocht kiezen.”
Film, serie: Modern Family. 
Auto: Volkswagen Passat.