Duw niet iedereen door de onderwijstrechter
Volgens Boonstra, die 24 november zal spreken op het CHRO Summit, stimuleren onze huidige leersystemen onvoldoende de menselijke kwaliteiten waaraan we onze vooruitgang te danken hebben, zoals verbeelding, creativiteit, intuïtie en leiderschap. “We hebben een oneindig spectrum aan kwaliteiten aan de ene kant”, lichte Boonstra toe. “En aan de andere kant hebben we een oneindig aantal rollen te vervullen. Daartussen zit een strakke trechter die zorgt voor een normaalverdeling. Een kind van vier dat kan lezen is hoogbegaafd en een kind van acht dat niet kan lezen moet heel snel gecoacht worden om tot de categorie ‘normaal’ te kunnen behoren. Terwijl er uit die tweede groep genoeg zijn die later de meest briljante studieresultaten laten zien.”
———————————————————–
Bezoek op 24 november het CHRO Summit 2016
Bezoek de CHRO Summit op 24 november 2016 in de Landgoederij te Bunnik en ontmoet de top van de Nederlandse HR-wereld. De CHRO Summit staat in het teken van netwerken, uitdagingen bespreken en uitgedaagd worden. Een perfecte gelegenheid om uw collega's te ontmoeten en nieuwe kennis op te doen. Meld u hier aan.
———————————————————–
Ook in organisaties wordt de trechter volop toegepast. Boonstra was in het verleden zelf een aanstormend managementtalent bij Unilever. Ze scoorde enorm goed op het gebied van passie, maar moest op het gebied van structuur flink bijleren, zo dicteerde de corporate cultuur. Toen ze een sprankelend project had neergezet kreeg ze een boze manager over zich heen die vond dat de structuur nog steeds ver te zoeken was. “Had dan iemand naast me gezet die dat heel erg goed kan”, aldus Boonstra. “Economische diversiteit leidt tot welvaart blijkt uit verschillende toonzettende onderzoeken. Dat geldt voor de natuur, voor mensen en voor organisaties.”
In de meeste organisaties overheerst echter nog steeds het organogram, constateerde de onderwijs-expert. De enige weg is omhoog. “Maar organisaties die nog in traditionele structuren denken gaan het niet halen”, besloot Boonstra. “Succesvolle bedrijven denken exponentieel. Dat geldt niet alleen voor tech-ondernemingen, maar ook voor industriële concerns. Kijk naar Tesla, die zijn volop aan het innoveren. Toen ik nog voor een corporate werkte ging het bij innovaties vooral over het verantwoorden van het proces en hoeveel het ging opleveren.”