Ethisch leiderschap schiet wortel in bedrijfsleven
Korn Ferry ondervroeg voor het onderzoek 163 Europese CEO’s. Daarbij was het adviesbureau benieuwd naar de kenmerken en succesfactoren die deze CEO's belangrijk vinden voor de volgende generatie CEO's in 2025.
Van de respondenten ziet 95 procent een verandering binnen de rol van CEO. Daarin zal een steeds grotere focus komen te liggen op ethisch leiderschap. Deze focus verschuift van alleen winst naar mens, planeet en winst.
Waardige behandeling
“CEO's beseffen dat het bedrijfsleven niet alleen meer door winst kan worden geleid als dit ten koste gaat van ethiek en een waardige behandeling van mens en planeet”, zegt Frederika Tielenius Kruythoff van het adviesbureau.
Uit het CEO-onderzoek blijkt verder dat de drijfveer om ‘het verschil te maken’ het belangrijkst is voor de manier waarop de nieuwe generatie leiders zaken zal doen.
En de belangrijkste factor voor het toekomstige succes van een CEO? Volgens het onderzoek is dit een gevoel van missie, en het nastreven van een maatschappelijk doel of purpose binnen een organisatie.
Leven verbeteren
Philips is een voorbeeld van een bedrijf dat zo’n maatschappelijk doel nastreeft. CHRO Ronald de Jong vertelde hierover in een interview met CHRO Magazine:
“Onze doelstelling is om in 2030 per jaar het leven van drie miljard mensen te verbeteren. En tot 2030 zo’n vierhonderd miljoen wereldburgers toegang tot gezondheidszorg bieden, mensen die dat nog niet hebben.”
Lees ook: Ronald de Jong, CHRO Philips: ‘Mag niet, kan niet? Kennen we niet!‘
Goede doelen
Sociale betrokkenheid wil de multinational tonen via de Philips Foundation. Dit is een onafhankelijke stichting die wereldwijd goede doelen steunt. De Jong is naast CHRO ook voorzitter van de stichting.
“We betrekken onze medewerkers bij de stichting. Ze kunnen projecten bedenken, aan fundraising doen of ter plekke zelf helpen”, zegt hij over de rol die de stichting speelt binnen het bedrijf.
Bron: Korn Ferry