‘Familie-CEO’s’ weten eigen werknemers beter te inspireren dan een CEO ‘van buiten’
Met andere woorden: familie-CEO’s beter zijn in het creëren van een emotionele band met het bedrijf dan ingehuurde professionele CEO’s, aldus de studie onder leiding van Jochen Menges, die doceert aan de Universiteit van Zürich en de Cambridge Judge Business School, en collega’s van de Otto Beisheim School of Management, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit van St. Gallen. Hij onderzocht 497 bedrijven in Duitsland met en zonder familie-CEO’s.
Bedrijf als baby
In zijn onderzoek vergelijkt hij de impact van een CEO die lid is van de familie met die van een ingehuurde professionele CEO (of een bedrijf nu een familiebedrijf is of niet). Hij stelt vast dat de familie-CEO’s hun energieke, positieve emoties doorgeven aan niet-familieleden. Dit kan deels komen doordat de familie-CEO een bedrijf dat al generaties lang in familiehanden is, vaak beschouwt als zijn ‘baby’, waarmee hij een emotionele band heeft.
Dat gevoel draagt hij ook over op werknemers. “Het lijkt erop dat de emoties van de familie-CEO zich door het bedrijf verspreiden door middel van een emotionele besmetting tijdens interacties met werknemers, waardoor de affectieve toon van de organisatie wordt gezet”, aldus het onderzoek.
Werknemers in familiebedrijf emotioneel besmet
In familiebedrijven wordt deze verspreiding van emoties waarschijnlijk vergemakkelijkt door de frequente interacties die deze CEO’s hebben met hun werknemers, waarbij zij vaak stabiele, langdurige relaties aangaan met degenen die rechtstreeks aan hen rapporteren. Dit proces sijpelt dan door naar de rest van het bedrijf.
Nadine Kammerlander, Jochen Menges, Dennis Herhausen, Petra Kipfelsberger, Heike Bruch: “How family CEOs affect employees’ feelings and behaviors: Een onderzoek naar positieve emoties”, Long Range Planning (2022).