FNV voorspelt “hete KLM-zomer”
KLM stevent af op een clash met zowel het cabinepersoneel als het grondpersoneel, aldus de FNV.
Het overleg tussen KLM en de FNV over de toekomst van het cabinepersoneel en de winterplanning was ‘zeer teleurstellend’, zegt Zakaria Boufangacha van FNV Luchtvaart. ‘KLM presenteerde niet meer dan een verkapt reorganisatieplan. De planning voor deze winter komt in de knel door een tekort aan 250 fte.’
Volgens FNV Luchtvaart had KLM allang meer mensen in vaste dienst moeten nemen, temeer omdat er volgens de bond sprake is van een structureel werkaanbod. Boufangacha: ‘KLM heeft zich vastgebeten in besparingsdoelstellingen en productiviteitsverbeteringen. Hierdoor stijgt de werkdruk en is de klant niet gediend.’
Bonussen aan topmanagers
Volgens de FNV is het logischer en beter om te investeren in “het vak en de mensen”. Daar zou financieel voldoende ruimte voor zijn. Bovendien stelt de FNV dat het cabinepersoneel recht heeft op meer respect, “zeker na alle offers dat het heeft gebracht én de bonussen die zijn uitgekeerd aan topmanagers”.
Maar ook het grondpersoneel begint zich te roeren. Zo werd het cao-overleg op 7 juli voortijdig afgebroken en sommeerde de FNV KLM per brief terug te keren aan de onderhandelingstafel.‘Hoog tijd dat KLM de teugels richting haar medewerkers laat vieren en investeert in het vakmanschap’, vindt Jan van den Brink van FNV Luchtvaart.
Luchtvaartmaatschappijen Midden-Oosten
Volgens de FNV verdwijnen er steeds meer vaste banen, worden arbeidsvoorwaarden aangetast, neemt de werkdruk toe en veroveren staatsgesubsidieerde luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten de Europese markt. Ook dreigen lowcost-carriers de norm te gaan stellen in de luchtvaart.
‘De doorgeslagen liberalisering van de luchtvaartsector leidt inderdaad tot een druk op kwaliteitsbanen en de werkgelegenheid op Schiphol. KLM wil hierin meegaan, maar we moeten juist gezamenlijk deze ‘race-to-the-bottom’ stoppen,’ stellen Boufangacha en Van den Brink.