Groei in aantal freelancers en flexwerkers via payrolling

Het aantal payrollende freelancers en flexwerkers is het afgelopen jaar nog harder gestegen dan in 2015. Dit aantal steeg in 2016 met 15 procent, een jaar eerder was dit zo’n 11 procent.

Dit blijkt uit onderzoek van HR-bureau Tentoo onder ruim 20.000 freelancers en flexwerkers. De gevolgen van het afschaffen van de VAR en het invoeren van de wet DBA lijken daarmee nog steeds merkbaar.
 
“Hoewel de wetgever de wet DBA ‘on hold’ heeft gezet, zijn er toch veel onzekerheden bij werkgevers en opdrachtnemers”, stelt Paul den Ronden, algemeen directeur van Tentoo. “Door freelancers via payrolling in te huren, sluiten werkgevers de financiële risico’s uit. Ook freelancers kiezen steeds vaker voor payrolling om zelfstandig te kunnen blijven werken.”
 
Freelancen wordt volwassen
Niet alleen was er een stijging in het aantal freelancers dat voor payrolling kiest, ook de vraag naar freelancers steeg:
– Het aantal uren dat een opdrachtgever een freelancer of flexwerker via payrolling inzet, steeg het afgelopen jaar met tien procent (in 2015 was die stijging slechts 0,9 procent)
– Het bedrag dat een opdrachtgever aan een freelancer of flexwerker besteedt, steeg het afgelopen jaar met negen procent (in 2015 was die stijging slechts 2 procent)
– Het aantal freelancers of flexwerkers per opdrachtgever steeg het afgelopen jaar met 9 procent (in 2015 was die stijging slechts 3,3 procent).
 
“Freelancers en flexwerkers lijken steeds belangrijker te worden voor organisaties. Dat betekent dat opdrachtgevers vertrouwen in hen hebben en dat ze onmisbaar worden voor sommige bedrijven. Daarmee lijkt flex dus te rijpen en steeds essentiëler te worden voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid”, aldus Den Ronden.
 
Positie vrouwen verbetert
In 2016 gingen er 17 procent meer vrouwen aan de slag als freelancer. Den Ronden: “Wij zien over het algemeen iets meer ondernemersdrift bij vrouwen dan bij mannen, slechts twaalf procent van de mannen ging het afgelopen jaar als freelancer aan de slag.” Vrouwen waren daarbij ook succesvoller, want zij zagen hun omzet stijgen – met twee procent – in tegenstelling tot de mannen, die een kleine omzetdaling zagen.