CHRO Magazine: CHRO’s over hun strategische plannen voor 2022
Om maar met de deur in huis vallen: corporate Nederland is bezorgd. En wel om de betrokkenheid van de medewerkers en hun sluimerende vertrekintenties. Sommige cijfers geven inderdaad reden tot zorg. Zo las ik in een recent onderzoek dat meer dan een jaar lang lockdowns en aanhoudende onzekerheid door de pandemie mensen het gevoel hebben gegeven geen grip meer te hebben op hun leven en loopbaan. 76 procent zegt er klaar voor te zijn om in de loop van het volgende jaar een nieuwe loopbaanstap te zetten.
Groeikansen
Stilte voor de storm misschien? Want uit andere cijfers blijkt dat het aantal mensen dat actief op zoek is naar een baan in het derde kwartaal is gedaald van 11,1% naar 10,7%. Dat is een nieuw historisch laagterecord in arbeidsmarktactiviteit. Die stilte is in zoverre te rijmen met het eerste onderzoek, dat daarin 70 procent zegt te twijfelen. Het ontbreekt ze aan ideeën over het soort loopbaanverandering, zelfvertrouwen, of zicht op groeikansen bij de werkgever. De vraag is dus: gaat deze groep alsnog in actie komen, en krijgen we een massale mobiliteitsgolf, of zal het allemaal zo’n vaart niet lopen?
Meest gewilde werkgevers
De CHRO’s die we voor deze editie hebben gesproken, gaan niet op het antwoord wachten. Zij hebben hun strijdplan klaar. Voor Ineke Jeuster, CHRO McDonald’s Nederland, is opleiden het sleutelwoord. Zij werkt aan een transformatie die de foodketen aan de top moet brengen van de lijstjes van meest gewilde werkgevers. Mark van Bijsterveld, CHRO Signify, investeert onder meer in de rol van de leidinggevenden. Teamleiders zijn er primair verantwoordelijk voor dat Signify een ‘great place to work’ is. Hilde Garssen, CHRO KPN, ziet dat het massale hybride werken de verbinding tussen medewerker en organisatie onder forse druk zet. Mensen verbinden wordt voor leiders binnen KPN daarom een essentiële taak.
10 miljoen jaar leiderschap
Dat vraagt om leiders met een grote bereidheid om te leren. Daarbij hoeven ze het wiel zeker niet zelf uit te vinden. Er zijn veel nieuwe inzichten op het gebied van leiderschap. Bijvoorbeeld die van psycholoog en bedrijfskundige Léon Schaepkens, auteur van de bestseller 10 miljoen jaar leiderschap. Schaepkens is positief gestemd over waar de gemiddelde leidinggevende allemaal toe in staat is, mits hij of zij de juiste handvatten krijgt.
Wat het komend jaar ook gaat brengen, nu we de crisisperiode langzaamaan achter ons laten, kunnen we ervan uitgaan dat er een periode aanbreekt die om actie vraagt. Veel actie. En daarvoor hoef je ook als CHRO het wiel niet zelf uit te vinden. Wie op zoek is naar inspiratie, vindt die zoals altijd in CHRO Magazine.
Toine Al,
Hoofdredacteur CHRO Magazine