HR is hot… of toch niet?

De aandacht voor HR op social media stijgt flink. Is dat een goed teken?

Buzzcapture inventariseerde voor Frankwatching de aandacht die HR krijgt op social media. En die in de afgelopen tijd enorm, concludeert de Kevin Lamers, van het social media monitoring-bedrijf.

Of de aandacht goed is, valt nog te bezien. Lamers haalt zelf het voorbeeldartikel aan van Joep Vesters: “Is de HR-afdeling ten dode opgeschreven? Of toch niet?”

Op social en web heeft HR het al langer zwaar te verduren. Wat dacht u van de 'klassiekers':

It's time to split HR (Ram Charan in de Harvard Business Review)
Companies say no to having an HR Department (Lauren Weber en Rachel Feintzeig in de Wall Street Journal).

Ook vakinhoudelijk is er veel te doen op HR-vlak. Het blog ‘Waarom nemen goede medewerkers ontslag?‘ werd bijvoorbeeld meer dan 35.000 keer gedeeld op Linkedin.

De grootste thema's die Buzzcapture signaleert: Verdwijnen hiërarchie, zingeving, horizontaal groeien en millanialss. Veel van de geanalyseerde uitingen hebben te maken met het aantrekken van millennials. “In tijden van onzekerheid zouden niet alleen afstudeerders (starters) op zoek zijn. Ook organisaties zijn op zoek – naar de juiste werknemers (waaronder veel millennials). En steeds belangrijker: ze willen de juiste werknemers vasthouden”, schrijft Lamers.