HR-directeur Asito: ‘Diversiteit in de strategie’

Diversiteit is een van de belangrijkste kernwaarden van Asito. HR-directeur Hans van Leeuwen: ‘Wij nemen hierin bewust een voorbeeldrol.’

Het HR-thema diversiteit wint de laatste jaren aan populariteit. Mensen van verschillende culturen en achtergronden kunnen elkaar goed aanvullen en vormen sterke teams. Ook inclusiviteit, waarvan het binnenhalen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een belangrijk onderdeel is, is door de Participatiewet belangrijker geworden voor HR-afdelingen.

Hoewel deze thema's vorig jaar door Deloitte USA tot de wereldwijde HR-trends behoorden, zijn ze niet doorgebroken in Nederland. Diversiteit en/of inclusiviteit zijn nergens te bekennen in de lijst met trends voor HR in 2018. En daar zouden ze wel moeten staan, meent Hans van Leeuwen, CHRO bij schoonmaakbedrijf Asito. Minimaal in de top drie. 

Verantwoordelijkheid voor ‘doing good’

De HR-directeur pleit stellig voor meer aandacht voor diversiteit en inclusiviteit binnen organisaties. Niet vanwege wettelijke verplichtingen, maar vanuit een maatschappelijke voorbeeldrol die organisaties volgens hem als werkgever dienen te nemen. ‘Business en purpose moeten steeds meer gecombineerd worden. Als je een sterke business hebt, heb je als bedrijf ook de verantwoordelijkheid voor doing good’, schetst Van Leeuwen de maatschappelijke plicht van werkgevers om iets terug te doen voor de maatschappij. ‘Inclusief ondernemen is niet voor niets de sociale pijler in maatschappelijk verantwoord ondernemen.’

Goed voor de branding

Deze voorbeeldrol neemt Asito als werkgever bewust op zich. Asito erkende het belang van diversiteit zo’n acht jaar geleden nadathet schoonmaakbedrijf het eerste ‘Integratiediner’ organiseerde; een avond waarop mensen van allerlei verschillende culturen samen eten op meerdere locaties in Nederland. De gedachte hierachter? Het verbinden van mensen en het vieren van verschillen is het benutten van kansen.

‘Wij zagen toen: integratie op het werk moet je vieren. Wij vinden dat dit in de maatschappij beter tot z’n recht moet komen. Er zijn tal van mooie voorbeelden dat verschillende culturen op de werkplek heel mooi samenwerken. Bij Asito hebben we bijna 10.000 mensen in dienst van meer dan 100 verschillende nationaliteiten. Dat is lang niet alleen bij ons het geval, maar deze voorbeelden komen veel te weinig aan het licht. De kracht van kleur is bij ons echt aan de orde en daar zijn we trots op. Diversiteit is ook één van de zes kernwaarden van ons bedrijf.’

Lees ook: 'Verwar diversiteit niet met inclusiviteit'

Diversiteit en inclusiviteit zijn bij het schoonmaakbedrijf dus al jaren strategische thema’s op de organisatieagenda. Asito vindt het als werkgever belangrijk om allerlei soorten mensen een kans te geven op werk. Maar wat betreft branding zag het ook kansen. Van Leeuwen: 'Het helpt ons om als werkgever aantrekkelijker te worden en dus om vacatures op te vullen. Die combinatie willen we nadrukkelijk promoten bij andere organisaties.’ 

Inclusiviteit in selectie en leiderschap 

Niet verassend is diversiteit dan ook een kernthema in het HR-beleid Asito. Zo’n vier jaar geleden voerde de directie bovendien bewust een beleid om inclusiviteit te stimuleren. Nog voordat de komst van de Participatiewet in 2014 grotere organisaties verplichtte meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. 

Inclusiviteit is ondertussen doorgevoerd in verschillende aspecten van het HR-beleid. Uiteraard in de HR-administratie, maar ook in de sollicitatieprocedures, in opleidingen en het leiderschap van Asito-leidinggevenden. Bovendien helpt HR ook klanten van Asito bij het implementeren van initiatieven op het gebied van inclusiviteit. Hierdoor creeert het bedrijf gelijk extra meerwaarde (een andere kernwaarde van Asito) voor zijn opdrachtgevers. 

‘Ons DNA bleek een goede basis voor inclusiviteit’

Wie Van Leeuwen spreekt over ‘zijn’ HR-beleid, merkt zijn enorme energie. Zijn drive om andere werkgevers te stimuleren een diverser en inclusiever personeelsbeleid te voeren. Maar het is absoluut geen kunstje, zegt hij zelf. Die drive wordt gevoed door de bedrijfscultuur, het DNA van Asito.

‘Asito is een familiebedrijf. We hebben een cultuur waarin we écht aandacht hebben voor mensen, dat komt voort uit dat familiegevoel. Dat bleek een enorm goede basis te zijn voor de integratie van mensen met een andere achtergrond en een afstand tot de arbeidsmarkt. Het gaf de introductie van het inclusiviteitsbeleid zo’n vier jaar geleden een zachte landing; onze teams pakten dat heel snel op. Daardoor konden we ons beleid heel snel uitrollen.’