HR-directeur SAP: ‘Kwaliteitsverbetering door outsourcing’

Softwarebedrijf SAP besteedt bijna alles rondom vitaliteit van medewerkers uit. ‘Wij outsourcen voor kwaliteit’, zegt HR-directeur Barbara Lammers.

Outsourcen voor efficiency, die tijd lijkt voor sommige HR-afdelingen voorbij. Zo ook voor HR bij softwarebedrijf SAP, dat outsourcing vooral inzet voor een betere employee experience. De uit te besteden diensten zitten vooral in de hoek van gezondheid en vitaliteit. Want fitte en vitale medewerkers zijn bij SAP onderdeel van de bedrijfsstrategie.

‘Bij ons gaat outsourcing veel verder dan het bereiken van meer efficiency’, zegt Barbara Lammers, HR-directeur bij SAP Nederland. ‘De toekomstige rol van outsourcing zie ik in het ondersteunen van kwaliteit.’ Zo zet SAP nu bijvoorbeeld casemanagers in voor leidinggevenden, ter ondersteuning van lastige verzuimzaken en underperformers. Zaken die flink kunnen drukken op de werkenergie van leidinggevenden.

Verzuimzaken en underperformers, die horen toch gewoon bij het werk?

‘Als leidinggevende wil je naast je dagelijkse werkzaamheden je mensen motiveren en het beste in ze naar boven halen, ze inzetten op hun talenten. Maar veel van hen komen daar in de praktijk amper aan toe. Wij hebben het in HR wel allemaal over de war for talent, duurzame inzetbaarheid en talentmanagement, maar als je kijkt naar de werkbeleving van veel managers, dan ligt het accent vaak op underperformers en langdurig zieken. Dat zijn tijdrovende zaken waar je doorgaans weinig energie van krijgt.

De zaken die ik zelf in mijn tijd als operationeel manager begeleidde, staan nog duidelijk op mijn netvlies. Medewerkers met een burn-out of een psychische stoornis die waren uitgevallen en waar je elke twee weken koffie mee moest drinken, terwijl je volgens de regelgeving niet mag vragen wat ze hebben. Dat is lastig: je kunt niet het medische gesprek voeren. Contact houden met de organisatie is voor zieke medewerkers heel belangrijk, maar leidinggevenden hebben vaak geen idee hoe ze dit moeten aanpakken.’

Lees ook: Roundtable: Outsourcen voor efficiency of kwaliteit?

Hoe dragen casemanagers bij aan een betere employee experience?

‘Een casemanager weet waar hij het over heeft en pakt dit soort zaken veel constructiever aan. Ze ondersteunen en begeleiden de managers bij hun langdurige zieken. Bijvoorbeeld bij het maken van een plan van aanpak en het gezamenlijk voeren van gesprekken. De casemanagers werden bij ons ook met applaus ontvangen: medewerkers voelen zich écht serieus genomen, en managers voelen zich gesteund. Outsourcen heeft dan écht toegevoegde waarde.’

Wat voor activiteiten besteden jullie nog meer uit?

‘Medewerkers kunnen gebruikmaken van een personal trainer, een running coach en kunnen meedoen aan bootcampklasjes. Ook kunnen ze – met een kleine eigen bijdrage - maandelijks een afspraak maken met een haptonoom en gebruikmaken van een aantal diensten op ergonomie en arbogebied.

Ook zijn we begonnen met Run your balance: een programma dat meer bewegen bij medewerkers moet stimuleren. Mensen die meedoen krijgen een activity band, een stappenteller die gelinkt is aan onze software en die we – uiteraard met toestemming – maandelijks uitlezen en bespreken met de medewerker. Met uiteindelijk het doel dat mensen meer inzicht krijgen in hun dagelijkse patronen en zich meer gestimuleerd voelen om te bewegen.’

Wat zegt de CFO als je daarmee aankomt?

‘Wij scharen al die zaken onder vitaliteit van de medewerker, dat hebben we ook benoemd in de strategie van SAP. Daardoor kunnen we makkelijk een business case maken. Er zijn zo veel wetenschappelijke onderzoeken die de positieve effecten van vitaliteit aantonen: hoe hoger de vitaliteit, hoe blijer de medewerker, hoe beter de performance. Daar is onze directie in Nederland ook echt van overtuigd.

Natuurlijk hebben wij daar als SAP ook de middelen voor. Maar het is ook een kwestie van lead by example. Zo deed het hele directieteam dit jaar mee met een zwemwedstrijd voor het goede doel. De training daarvoor kochten we extern in. Zo’n project doen we in het kader van vitaliteit, maar heeft natuurlijk ook een mega funfactor. Zo’n mindset probeer je ook mee te geven aan je medewerkers.’

Wat leveren dit soort activiteiten de organisatie op?

‘Met de casemanagers zijn we pas een half jaar bezig, dus harde resultaten hebben we nog niet. Maar we hebben wel het idee dat de langdurige cases korter worden. Mede doordat we zieke medewerkers en hun leidinggevende nu intensiever begeleiden.  

Daarnaast gaat het engagementcijfer van de deelnemers aan de vitaliteitprogramma’s omhoog. We merken dat vitaliteit echt leeft onder medewerkers: de deelname aan dit soort programma’s groeit.’

Ook harde resultaten voor het ziekteverzuim?

‘Doordat deze groep meer beweegt verwachten we ook dat het ziekteverzuim zal dalen. Maar we zullen de cijfers moeten afwachten. Al is het ziekteverzuim binnen SAP nu slechts 1,7 procent, waarvan 80 procent langdurig. Ondanks dat we een laag ziekteverzuim hebben, is die kostenpost voor die langdurig zieken het grootst. Maar los van de kosten: dit soort situaties maken zowel op de medewerker als de leidinggevende ook het meeste indruk. Als je werkgever je tijdens zo’n periode goed ondersteunt of begeleidt, herinner je je dat jaren later nog steeds.’

Lees ook: HR-directeur SAP: 'Ik sluit niet uit dat mijn functie verdwijnt'