ING schrapt 300 banen in Nederland

ING schrapt circa driehonderd banen in Nederland. Het financiële concern gaat bankzaken voor klanten in het midden- en kleinbedrijf meer via mobiele kanalen afhandelen. Een en ander moet het werkproces versnellen, maar daardoor heeft ING wel minder arbeidsplaatsen nodig.

De banen die verdwijnen betreffen managementposten, adviesfuncties en ondersteunde werkzaamheden. ING wil de ingreep per 1 augustus doorvoeren. Hierbij zet de bank zo veel mogelijk in op natuurlijk verloop en het begeleiden van medewerkers naar ander werk.
De versnelling van processen zal er volgens ING onder meer toe leiden dat ondernemers met een kredietvraag binnen 48 uur over het krediet kunnen beschikken. ING benadrukte donderdag dat mkb-klanten de mogelijkheid behouden om, als ze daar behoefte aan hebben, persoonlijk met adviseurs van de bank te spreken.
Volgens topman Nick Jue van ING Nederland past de ingreep bij , “de richting die we vorig jaar zijn ingeslagen om onze organisatie flexibel te maken”. Bij de bank is eerder al flink gesaneerd in verband met de voortsnellende digitalisering en automatisering. Eind 2014 werd nog een reorganisatie aangekondigd waarbij de bank een streep haalde door 1700 banen.
Vakbondsvoorzitter Reinier Castelein van De Unie maakt zich grote zorgen. “Begeleiden naar nieuw werk klinkt mooi. Maar waar moeten deze mensen aan de slag? Er zijn al zo veel banen verloren gegaan in de financiële sector. ING wordt nu weer een stukje kleiner. Dat betekent waarschijnlijk dat de andere grootbanken straks ook weer met ingrepen komen.”