Medewerkers moeten transformeren bij papierloze printerproducent

Ricoh is voornamelijk bekend als producent van printers en kopieerapparaten. Hoewel dit inderdaad de kern is van het bedrijf, ziet CFO Bob van Heyningen een nieuwe kern ontstaan. “En bij deze nieuwe kern hoort een nieuw type medewerkers”, aldus Van Heyningen tijdens een bijeenkomst van FM Club op het Bossche hoofdkantoor van Ricoh.

Het Japanse Ricoh heeft meermaals met stevige veranderingen of – in modern jargon – disruptie te maken gehad. Het bedrijf werd in 1936 opgericht als producent van lichtgevoelig papier en fotocamera’s. Dit ging over in de productie van faxen en later printers. Inmiddels ontstaat er een nieuwe kern die bestaat uit document- en informatie-oplossingen. Denk hierbij aan schermen waarop informatie wordt gedeeld, digitale documentoplossingen, werkplaatsinrichting en IT-services. 

Een noodzakelijke omslag want volgens de CFO heeft Ricoh momenteel last van disruptie.  “In ons geval betekent disruptie simpelweg dat er minder geprint wordt. We zien dat zelf ook, omdat de printers die wij bij klanten hebben staan gemonitord worden”, aldus Van Heyningen. Klanten van Ricoh betalen per afgedrukte pagina wat voor een constante inkomstenstroom zorgt. Daarnaast verdient het bedrijf met het onderhoud van de printers en het leveren van supplies zoals toners. “Dit verdienmodel komt onder druk”, legt de bestuurder uit. Daarom is het bedrijf naar andere inkomstenbronnen gaan kijken, zoals document- en informatiestromen.

Medewerkers moeten meetransformeren
Een belangrijke stap in dit proces was de verhuizing van de printerfabrikant naar het nieuwe hoofdkantoor vlakbij het centrum van Den Bosch. “We werken hier zo goed als papierloos. Kortom, we zijn een groenteboer die pannenkoeken maakt”, grapt Van Heyningen. Inmiddels geldt het kantoor als een showcase voor klanten, al is er nog wel een showroom waar de printers staan uitgestald. De verschuiving van printers naar document- en informatieoplossingen betekende ook dat medewerkers moesten meetransformeren. “Niet iedereen kan dat”, zegt Van Heyningen, die aangeeft dat het bedrijf ook veel meer IT’ers herbergt dan in het verleden. “Darwin zei al: Het gaat niet om de spierballen, maar om het vermogen om je aan te passen. Wij hebben ons aangepast aan een nieuwe realiteit”, concludeert Van Heyningen. 

“Bij innovatie wordt vaak gedacht aan spannende dingen, maar die verbetering houdt niet altijd spannende dingen in. Vaak voldoe je op een andere manier aan de bestaande behoeften. De e-bike is hier een mooi voorbeeld van”, zegt Van Heyningen over de elektrische fiets. Hoewel de ‘traditionele’ fiets nog dominant is in het straatbeeld, ziet de CFO van Ricoh ook ingrijpendere voorbeelden van disruptie. Zo werd T-Mobile volgens hem verrast door de snelle opkomst van gratis berichtendienst WhatsApp. “Dit betekende het einde van de SMS-inkomsten. Klanten hoefde niet te betalen voor WhatsApp en konden er ook meer mee, bijvoorbeeld foto’s versturen.”

Disruptie is volgens Van Heyningen van alle tijden. Zo houdt hij zijn gehoor voor dat voormalig mijnexploitant DSM zichzelf tweemaal opnieuw heeft uitgevonden. “Het tempo van disruptie neemt met de opkomst van internet wel rap toe”, aldus de financieel directeur. Van Heyningen ziet innovaties door diverse stadia gaan. “Eerst is het een buzzwoord. Dan zijn de verwachtingen heel hoog. Soms worden deze kortstondig bijgesteld, zoals nu bij 3D-printers. Mensen vragen zich af of deze wel geschikt zijn voor de thuismarkt. Daarna komt een productiefase.”

 

Doe mee aan het benchmarkonderzoek van Brightmine en krijg inzicht in de ontwikkelingen binnen HR. Wat heeft jou beziggehouden dit jaar en waar focus je op in 2025? Vergelijk jouw HR-strategieën met die van andere organisaties en ontdek kansen voor verbetering. Vul de enquête in en ontvang het eindrapport met waardevolle inzichten.