Meer empathie graag in de bestuurskamer – dat leidt tot aanzienlijk betere besluitvorming

Openstaan voor elkaars perspectieven en constructieve discussies aangaan is bevorderend voor vertrouwen en leidt tot betere besluitvorming.

In het artikel Over het belang van empathie in de boardroom op de site Me Judice, benadrukt Mijntje Lückerath het belang van empathie als affectieve vaardigheid. Empathie – het begrijpen en delen van gevoelens en perspectieven van anderen – is van essentieel belang voor begrip en vertrouwen, schrijft Lückerath, hoogleraar Corporate Governance aan TIAS Business School van Tilburg University.

Empathie bevordert erkenning, respect en communicatie. Dit leidt tot een positieve bedrijfscultuur en betere besluitvorming. Het ontbreken van empathie kan daarentegen een negatieve spiraal veroorzaken met oppervlakkige interacties en verlies van vertrouwen.

Empathie tonen kan door te proberen open te staan voor elkaars perspectieven en het aangaan van constructieve discussies. Dit kan door open, Socratische vragen te stellen, zoals: “Waarom denk je dat dit de beste aanpak is?”. Empathie is ook vereist in de boardroom, benadrukt Lückerath. Een empathische aanpak helpt bestuurders en commissarissen elkaars perspectieven te begrijpen en aannames te onderzoeken. Het bevordert bovendien een inclusieve en democratische besluitvorming.