Meerderheid bedrijven laat duurzame doelen links liggen bij inkoop zakenreizen

Veel bedrijven (82 procent) hebben duurzaamheidsdoelstellingen, maar minder dan de helft heeft specifieke doelen voor duurzame zakenreizen, blijkt uit een rapport van de Nederlandse reisgroep BCD. Dit terwijl inkopers van reizen toch worden geacht de duurzaamheidsdoelen van hun bedrijf te ondersteunen.

De belangrijkste duurzaamheidsprioriteiten voor inkopers van reizen van grote bedrijven zijn het ondersteunen van de duurzaamheidsdoelen van hun werkgever, het bijhouden en rapporteren van duurzaamheid in reizen en het verminderen van de milieueffecten van zakelijk reizen. Meer dan tweederde van hen beschouwt deze prioriteiten als “zeer belangrijk” of “belangrijk”, blijkt uit een rapport van de Nederlandse reisgroep BCD, waaraan Personneel Today aandacht besteedt.

Ondanks het belang dat ze aan duurzaamheid zeggen te hechten, verlangt slechts een derde van de reisinkopers (33 procent) dat leveranciers zich richten op verduurzaming, terwijl een kwart (25 procent) zoekt naar leveranciers met vergelijkbare duurzaamheidswaarden en milieu-certificeringen zoals EcoVadis.

Hoewel de helft van de bedrijven duurzaam reizen aanmoedigt, promoot slechts een derde duurzame opties op het moment van boeken. De meest gepromote opties zijn het verminderen van het aantal reizen en reizen per trein in plaats van per vliegtuig. Andere initiatieven omvatten het aanmoedigen van directe vluchten, het combineren van meerdere reizen in één en het beperken van het aantal werknemers op dezelfde reis.

Wel minder zakenreizen, maar geen duurdere

Reizigers noemen ook het delen van grondvervoer en het kiezen van economy class boven business class als frequente aanbevelingen van hun bedrijven. Meer dan de helft van de reizigers is bereid om minder, maar langere zakenreizen te maken of nieuwe, duurzamere manieren van reizen uit te proberen, maar slechts 30 procent is bereid om meer te betalen voor reizen met inbegrip van CO2-compensaties of vluchten met duurzame vliegtuigbrandstof.

Ook zijn er regionale verschillen in duurzame praktijken voor reizigers en reisinkopers. Bedrijven in Europa richten zich op het verminderen van reisvolumes en reizen per trein in plaats van per vliegtuig, terwijl het vliegen in economy class in plaats van business class en het delen van grondvervoer vaker voorkomt bij Noord-Amerikaanse bedrijven.

De Chief Managing Officer van duurzaam reisbureau Good Travel Management, Rich Quelch, benadrukt dat bedrijven zich niet kunnen veroorloven om milieuvriendelijke reizen te negeren. Hij moedigt bedrijven aan om CO2-gegevens te verzamelen. Hij voegt eraan toe dat “het implementeren van de juiste tools en technologie kan helpen bij het kwantificeren van de milieueffecten van zakelijk reizen en kan helpen bij het evalueren van de ROI vanuit een milieuperspectief en een kostenoogpunt”. Algoritmes zouden een bedrijf kunnen informeren wanneer een reis de maximale CO2-drempel van het bedrijf zou overschrijden en dus afgewezen zou moeten worden.