Mindfulness: Niet nice to have, maar must have voor executives

Het woord mindfulness doet de sceptisch gebouwde westerling misschien wel gruwen, maar de voordelen in o.a. de gezondheidszorg en het bedrijfsleven zijn niet te ontkennen. Leiders die het nog niet hebben omarmd worden gedwongen hun standpunt te heroverwegen.

Dit artikel is onderdeel van de serie EQ in de organisatie. Lees ook:
- Deel #1 - “Happiness”
- Deel #3 - "Resilience"
- Deel #4 - "Empathie"

Mindfulness is het proces van actief nieuwe dingen waarnemen zodat u in het hier en nu komt en blijft. Door dingen met aandacht te doen ontstaat energie. Wanneer u voortdurend aan het evalueren en oordelen bent wordt er juist energie aan de hersenen onttrokken. Er zijn twee manieren om iets te doen: mindful en mindless. Ellen Langer doet al bijna 40 jaar onderzoek naar het thema en heeft ontdekt dat mindful in bijna iedere situatie het beste resultaat geeft. In tal van taken helpt het creatiever te zijn en beter werk te leveren. Bijvoorbeeld in talent management. Langer: “Mindfulness helpt je om beter te appreciëren waarom mensen zich gedragen zoals ze doen. Hierin opmerkzaam zijn helpt om relaties te verbeteren en talenten beter te benutten.”

Van mindless naar mindful
Mensen hebben de neiging in control te willen zijn, zowel in organisaties als in hun persoonlijke leven. Maar control is een illusie: alles verandert continu. Dat betekent dat er in bedrijven nooit een ‘de beste manier om iets te doen’ is. Dat was misschien zo, maar nu is de context alweer veranderd. Door mindful te zijn kunnen we steeds opnieuw de beste manier ontdekken. Wie mindful is, wordt niet gestuurd door regels, gebruiken en routines. Mindfulness sluit daarom perfect aan op hedendaagse organisaties die zich willen richten op continue aanpassing. Bedrijven als Google, General Mills en Target hebben dit ook ontdekt en bieden al hun medewerkers daarom mindfulness programma's aan.



In een organisatie die mindful is weet iedereen dat er niet ėėn beste manier is om dingen te doen. De passende mindset is: Ik weet het niet, jij weet het niet, wij weten het niet. En dat is oké. Alles ziet er anders uit vanuit ieder perspectief. Oordeel niet, maar vraag waarom.

Herprogrammeren van het brein
Mindfulness wordt nog vaak als wollig concept gezien, maar de voordelen worden bevestigd door harde wetenschap. Meditatie en mindfulness veranderen het brein. Specifiek maakt mindfulness het brein minder emotioneel en meer rationeel. De waarnemende professional leert beter zijn patronen te herkennen en zal vaker naar waarden handelen in plaats vannaar emoties. Leiders worden beter bestand tegen de corrumperende werking van macht.

Twee hersengebieden met name zijn zeer interessant voor professionals in het bedrijfsleven:

De cortex cingularis anterior - Dit hersengebied wordt geassocieerd met zelfregulering. Hiermee kiest u bewust waar u uw aandacht op richt. Mindfulness maakt dit steviger wat de mentale flexibiliteit vergroot. U zult beter in staat zijn verleidingen te weerstaan en uw aandacht te richten op wat op dat moment het belangrijkste is.
De hippocampus - De hippocampus heeft een belangrijke functie in geheugen en emoties en is belangrijk om veerkracht op te bouwen. Er zijn sterke aanwijzingen dat het verbeteren van dit gebied bijdraagt aan pijntolerantie, regulering van emoties en denkvermogen.
 

Mindfulness voor mensen die geen tijd hebben
De gemiddelde persoon denkt 47 procent van de tijd dat hij wakker is aan iets anders dan wat hij aan het doen is. Wat kunnen leiders en professionals doen om meer gefocust te zijn gedurende de dag?

1. Begin de dag na het ontwaken idealiter met een paar minuten letten op de ademhaling. Laat gedachten komen en gaan. Observeer ze, maar doe er niks mee.

2. Voor u het kantoor binnenloopt, blijf nog even vijf of tien minuten in de auto zitten en tel uw ademhalingen steeds van 1 tot 10. Deze tijd is van u. De rest van de dag zullen mensen en prioriteiten zich opdringen, en dit is een goede voorbereiding om daarbij scherp en in het moment te blijven.

3. De rest van de dag blijven focus en bewustzijn belangrijk. Focus u op de taken die u doet en de mensen waarmee u contact heeft. Wees u bewust van onnodige afleidingen.

4. Zet elk uur de wekker om tenminste één minuut mindfulness te doen (focussen op ademhaling) tussen uw taken door.

5. Tot slot, zet op weg naar huis even tien minuten de radio uit en leg de telefoon weg. Zo kunt u thuis met meer aandacht aanwezig zijn bij uw familie.

Het mooie is dat mindfulness helemaal geen tijd hoeft te kosten omdat het toepasbaar is op alles wat we dagelijks doen. Het is niet nodig om een training te volgen of dagelijks een uur te mediteren. Door dagelijks tientallen mini-meditaties te doen tijdens of tussen uw taken door brengt u uw aandacht naar het huidige moment en herbedraad u langzaam maar zeker uw hersenen.

Een laatste advies van Ellen Langer aan executives: “Het leven bestaat alleen maar uit momenten. Niks meer. Het gaat er dus om al die momenten belangrijk te maken. Ontdek steeds nieuwe dingen en u zult floreren.”