Vakantie? MKB gebruikt zomer juist om te groeien
Dat blijkt uit onderzoek van B2Businesslening. Zij gebruiken juist de zomer om extra omzet te genereren, om aandacht te besteden aan de bedrijfsstrategie of nieuwe samenwerkingen op te zetten.
B2Businesslening vroeg MKB-ondernemingen wat de zomermaanden betekenen voor hun bedrijf. Iets meer dan een vijfde van de ondernemingen (22 procent) stelt dat de zomerperiode de belangrijkste verkoopperiode is van het jaar. Daarnaast benut 20 procent van de ondervraagden deze maanden om hun bedrijfsstrategie scherp te stellen. Nog eens 20 procent van de respondenten gebruikt de zomer om nieuwe markten te ontdekken of samenwerkingen op te zetten. Het is dan ook niet geheel onverwacht dat 40 procent van de respondenten aangeeft geen vakantie te vieren en gewoon aan het werk te zijn.
Lees ook: Zomerstop in recruitment? Dom!
Het merendeel van de respondenten is bereid om deze zomer investeringen doen om hun groeiambities waar te maken., 71 procent van de ondernemingen investeert minstens evenveel in groei deze zomer als vorig jaar. 67 procent doet hierbij een beroep op nieuwe financieringsbronnen. 29 procent geeft de voorkeur aan traditionele banken. Financiering op basis van eigen kapitaal heeft de voorkeur van 26 procent van de respondenten.