‘Onboarding wordt belegd bij de stagiair’

Met werkgevers die weer flink personeel aannemen, zou je verwachten dat serieuze onboarding vanzelfsprekend is. Maar het tegendeel is waar. 

Dat merkt Gerrit Brouwer in de praktijk. Brouwer is CEO van Appical, een interactief platform voor preboarding, onboarding en binnenkort ook offboarding. 'Soms kom ik in organisaties met een talentmanagementafdeling waar de onboarding is belegd bij een stagiair'.

Je zou denken dat er een enorme deskundigheid is over onboarding binnen organisaties. Toch valt dat in de praktijk flink tegen, zegt Brouwer. 'Het belang ervan wordt overal wel ingezien bij HR. Logisch, de cijfers over de winst na een goed onboardingproces spreken ook voor zich – zo blijkt uit een eigen meting dat de tijd naar een volledige productiviteit 66 procent korter is na een adequaat inwerktraject.'

Onboarding komt op het ‘hier moeten-we nog-wat-mee’-lijstje

Toch lijkt het tot dusver zo'n onderwerp te zijn dat op het ‘hier moeten-we nog-wat-mee’-lijstje komt, zoals Brouwer het noemt. 'Vaak weet men ook niet precies hoe te beginnen. Het is ook ingewikkeld om een ultieme employee journey te omschrijven voor je organisatie, waarvan onboarding een onderdeel is. En lastige dingen schuiven mensen af of vooruit. Soms kom ik in organisaties met een talentmanagementafdeling waar de onboarding is belegd bij een stagiair.

Om de drempel te verlagen, hebben we voor de implementatie van de app zelfs een fysiek bordspel ontwikkeld. Deze helpt om stap voor stap de ideale employee journey te bepalen. Op basis van de uitkomsten kunnen we in co-creatie met de klant de onboardingtool gaan maken en vullen.'

Multinationals zijn om

Appical biedt een app waarin werknemers na het tekenen van een arbeidscontract interactief kunnen kennismaken met de nieuwe organisatie en de bedrijfscultuur. Ze kunnen alvast hun werkplek bekijken, verhalen horen van collega's, vragen stellen en ga zo maar door. Appical draait nu in zo’n 150 grote organisaties, waaronder Hunkemöller en Air France-KLM. Onlangs hebben we de stap naar de VS gewaagd waar we onder andere werken met PepsiCo en ASML.

Hoe Appical werkt? Hunkemöller zorgt er bijvoorbeeld voor dat mensen op het moment dat ze toezeggen te komen werken al een felicitatiemail ontvangen. Die bevat een link naar de app. In de app worden ze met diverse filmpjes en informatie welkom geheten. Dit voorkomt dat ze onzeker zijn als ze aan hun eerste werkdag beginnen. Dat scheelt natuurlijk inwerktijd.

Lees ook: het interview met CHRO Anne Jaakke: Onboarding bij Hunkemöller

Functionele onboarding

'Het aardige is dat het platform ook vaker wordt ingezet voor functionele onboarding. Heineken zet het bijvoorbeeld in om het salespersoneel in Nederland en Zuid-Afrika te leren wat het ideale biertje is. Zo kunnen de sales reps van Heineken in alle bars waar zij wereldwijd komen, erop toezien of het Heineken-biertje perfect getapt en geserveerd wordt.'

Offboarding goed voor het employer brand

‘Turning talent into heroes’, dat is ons doel met de app voor onboarding. Daar komt binnenkort ‘Leave as a legend’ bij door middel van de offboarding-module, voor collega’s die de organisatie gaan verlaten. De opkomst van de flexwerker en ook de millennials zorgen ervoor dat in de toekomst meer werknemers switchen.

Door de app gaan ze met opgeheven hoofd door naar hun volgende avontuur en blijven ze ambassadeur. Iets wat niet alleen goed is voor het employer brand, maar ook voor de productiviteit van de organisatie. Al gauw driekwart van de opgedane kennis en ervaring lekt normaal gesproken weg wanneer iemand vertrekt, zo blijkt uit onderzoek. En dat is eenvoudig op te lossen.’

Lees ook: Irene Vernie, HR-directeur Rituals: 'Onboarding is hier een geoliede machine'