Onderbuikgevoel doorslaggevend bij kwart beslissers in bedrijven
Dit blijkt uit onderzoek van Altares Dun & Bradstreet. Ondanks een voorkeur voor gevoel beseffen veel eindbeslissers dat ze niet buiten de feitelijke informatie kunnen. Ze hechten veel waarde aan achtergrondinformatie van een zakelijke relatie.
Zo vindt driekwart (74%) het belangrijk om precies te weten welke personen en bedrijven er achter een (potentiële) zakelijke relatie zitten. Nog eens 77 procent vindt dat hun organisatie een risico-inschatting moet maken van een (potentiële) zakelijke relatie.
Waar vrouwen vaker neer worden gezet als gevoelsmens dan mannen, is het in deze kwestie juist andersom. 31 procent van de mannen vindt de relatie belangrijker de feiten, waar dit van de vrouwen 20 procent is.
Opvallend is dat vrouwen zich veel vaker laten leiden door hun ethisch kompas. Van hen vindt slechts tien procent de bedrijfsportemonnee belangrijker dan het ethisch gedrag van hun zakelijke relatie, waar dit percentage bij mannen bijna twee keer zo hoog is (19%).
Ruim één op de zeven (15%) eindbeslissers maakt het niet uit of een zakelijke relatie fraude pleegt of geld witwast, zolang deze maar aan zijn financiële verplichtingen naar de organisatie voldoet.