Opbrengst managementopleiding onduidelijk

De wijze waarop managers hun opleidingen aangeboden krijgen, schiet te kort.

Recentelijk is vanuit verschillende kanten gewezen op het feit dat de investeringen in opleidingen van werknemers te laag zijn om hun duurzame inzetbaarheid te verzekeren. Uit Sioo onderzoek naar opleidingen voor managers blijkt echter dat ook de wijze van opleiden te kort schiet.

Er moet niet alleen meer, maar ook beter worden geïnvesteerd in opleiding en ontwikkeling. Publieke en private instellingen spenderen jaarlijks circa één miljard euro aan cursussen en opleidingen voor het hoger kader, maar wat dat oplevert is vaak onduidelijk. Er worden nauwelijks concrete doelstellingen geformuleerd, resultaten worden bijna niet gemeten en het ontbreekt veelal aan focus.

Auteurs Prof. Dr. Ard-Pieter de Man en Annet Weitering zijn verbonden aan Sioo, Interuniversitair Centrum voor Organisatie- en Veranderkunde

In een onderzoek dat Sioo (Interuniversitair Centrum voor Organisatie- en Veranderkunde) heeft gedaan onder publieke en private organisaties blijkt dat er volop wordt geleerd bij bedrijven, maar dat er vaak met hagel wordt geschoten. Organisaties hebben op papier een goed uitgewerkte strategie voor ontwikkeling van het management, maar de uitvoering van de strategie in de praktijk is zwak.

Lees ook: Corporate universities: waar blijft de roi

Alles is belangrijk en moet tegelijk worden geleerd, maar er wordt niet gekeken of de leeractiviteiten passen bij wat nodig is in de organisatie en voor het betrokken individu. In de publieke sector is congresbezoek bijvoorbeeld de absolute favoriet, maar wat dat bijdraagt aan de ontwikkeling van managers is geheel onduidelijk.

Slechts 17 procent van de organisaties heeft meetbare doelstellingen. Daarnaast is er weinig focus in de activiteiten. De leer- en ontwikkelactiviteiten moeten bijdragen aan alle doelen: verbetering van de kwaliteit van het werk, innovatie, duurzame inzetbaarheid en voldoen aan een nieuwe strategie of organisatiestructuur. Ze moeten leiden tot verbetering van kennis, vaardigheden, houding en gedrag. Focus ontbreekt dus. Ook blijkt dat een derde van de organisaties onvoldoende leeractiviteiten organiseert om de eigen doelen te behalen. Opmerkelijk is het verschil tussen publieke en private bedrijven. Publiek heeft mooie visies, maar realiseert ze niet.

Privaat heeft meer focus op concrete opbrengsten, maar geen langetermijnvisie. Bij private bedrijven staat organisatieontwikkeling centraal, bij publieke instellingen staat de ontwikkeling van het individu voorop. Organisaties zijn conservatief: ze sturen mensen graag naar congressen en lezingen en richten zich dus op passieve vormen van leren. 78 procent van de organisaties stuur mensen naar een cursus of training. Coaching (69 procent) en zelfreflectie (66 procent) zijn ook populair.

Innovatieve toepassingen weinig gebruikt

Ook e-learning is in opkomst, 47 procent schaaft de kennis op die manier bij. Weinig populair als leermiddelen zijn theatervormen, een expeditie of reis naar bijvoorbeeld een ander bedrijf en zogeheten large scale interventies waar de hele organisatie bij elkaar wordt geroepen om met zijn allen te discussiëren over bepaalde zaken. Innovatieve toepassingen die juist voor het hogere kader interessant zijn, worden helaas weinig gebruikt, bijvoorbeeld Ted Talks, artikelen en blogs schrijven en actieonderzoek. De nadruk ligt teveel op cognitieve activiteiten en niet op leren door het te ervaren, door bijvoorbeeld theater of stage lopen.

Wilt u uw kennis efficiënt op een hoger niveau brengen? Heeft u behoefte aan praktijkgerichte cursussen maar ontbreekt het u aan tijd? Volg dan onbeperkt online cursussen uit ons geaccrediteerd, actueel en praktijkgericht e-learning aanbod. In uw eigen tempo, waar en wanneer u wilt. Op uw laptop, tablet of zelfs mobiele telefoon. 

De private sector doet op dit vlak letterlijk niets. Ook wordt er weinig buiten de organisatie ondernomen, vooral de publieke sector is meer naar binnen gericht. Wat wel opvalt is het grote verschil tussen publiek en privaat als het gaat om leren tijdens het werk, in de publieke sector doet 60 procent dat en in de private sector 90 procent. Leeractiviteiten die passen bij deze trend, worden echter weinig toegepast. Technieken als feedback geven, actieonderzoek en het uitvoeren van uitdagende opdrachten komen zelden voor.

Er wordt wel veel tijd gestoken in het leren. In de publieke sector besteedt bijna 60 procent wekelijks 1 tot 2 uur aan leren, waarvan een klein deel zelfs rond de 3 uur. In de private sector zijn er minder mensen die er tijd aan besteden, maar als ze het doen, dan wel meerdere uren per week. Het zou organisaties helpen als er beter wordt gekeken naar het doel, de manier waarop dat bereikt moet worden en het resultaat. Daarvoor moeten organisaties ook naar innovatieve leeractiviteiten  kijken en niet alleen vasthouden aan de traditionele leervormen. Op die manier zullen de bestaande investeringen beter gaan renderen. Ook dat draagt bij aan het oplossen van het Nederlandse opleidingstekort.