Peiling: CEO vaak onzichtbaar voor medewerker
Dat blijkt uit onderzoek onder 251 Nederlandse werknemers, die geen leidinggevende functie hebben. Van hen heeft maar de helft hun CEO wel eens een-op-een ontmoet. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Unit4.
Meeting met de directeur
Dat de directeur voor velen een afwezig gezicht is, wordt onderstreept door de onderzoeksresultaten. Van de medewerkers zonder managementtaken had slechts 36 procent wel eens een meeting met de directeur.
Slechts 31 procent gaf aan af en toe een bedrijfsbrede e-mail van hem of haar te hebben ontvangen. Dit benadrukt dat CEO’s nog veel meer kunnen doen om personeel bij de bedrijfsvoering te betrekken.
Zelfs met het versturen van een eenvoudige e-mail valt namelijk veel winst te behalen als het gaat om medewerkersbetrokkenheid.Het gebrek aan contact tussen de directeur en zijn personeel is dan ook een gemiste kans.
Oneens met visie CEO
Uit het onderzoek blijkt namelijk dat maar de helft (49%) van de ondervraagden het eens is met de visie van hun CEO. Een groot deel van de medewerkers (39%) zou graag zien dat de directeur zich meer uitspreekt over maatschappelijke kwesties.
Politiek blijkt daarentegen een gevoeliger onderwerp: hoewel 29 procent wil dat hun CEO hier uitspraken over doet, is dit voor een derde van de ondervraagden not done.
De afwezige directeur
“Vandaag de dag hebben we een nieuw bestuurslid in bedrijven: de afwezige directeur. Dat is een directeur die zich niet bezighoudt met zijn personeel en hen niet betrekt in de besluitvorming over het bedrijf, zegt Mike Ettling, CEO van Unit4.
“Dit staat haaks op de manier waarop de samenleving zich heeft ontwikkeld, we zijn namelijk altijd en overal connected met onze omgeving. Desondanks zijn directies vaak niet met hun personeel verbonden. Dit moet veranderen, en snel.”
Negatieve bedrijfsresultaten
“Een bedrijf bestuur je niet alleen,” zegt Michel Visser, Global Director People Operations & Enablement bij Unit4. “Wanneer CEO’s geen band hebben met hun personeel, voelen medewerkers zich minder betrokken. Dat kan leiden tot een lagere productiviteit en zelfs negatieve bedrijfsresultaten.
“Een ouderwetse management-mentaliteit past niet in onze tijd en moet worden vermeden als we personeel willen stimuleren. Door effectief gebruik te maken van technologie kunnen we dat eenvoudig veranderen, zodat medewerkers zich verbonden en betrokken voelen en het gevoel hebben te worden gezien”, sluit Mike Ettling af.