Podcast: Mark van Bijsterveld, CHRO Signify, over corporate curiosity

In deze podcast-serie gaat de CHRO Community in samenwerking met SAP het gesprek aan met CHRO’s over het thema corporate curiosity.

 

De afgelopen tijd kon de CHRO Community geen fysieke events organiseren vanwege de corona-crisis. Maar de ambitie om kennis en ervaringen te blijven uitwisselen is onverminderd. Dat doen wij op verschillende manieren, zoals online rondetafels, webinars en podcasts. In deze eerste episode van de ‘curiosity podcast’, die de CHRO Community in samenwerking met SAP organiseert. Hiervoor zullen komende zomer vier CHRO’s worden geïnterviewd voor een podcast. De eerste van deze vier is Mark van Bijsterveld, CHRO van Signify.

Het gesprek wordt gevoerd door Kevin Mottard, samen met Stefanie Grimbergen verantwoordelijk voor de CHRO Community. “Het idee van deze podcast is om met elkaar te spreken over het thema corporate curiosity”, begint Mottard. “Wat betekent curiosity voor jou? En wat betekent curiosity binnen Signify?” 

Antennes uitstaan

Mark van Bijsterveld: “Eén van de manieren om als internationaal opererende organisatie goed te kunnen reageren om de corona-pandemie is geweest, dat we onze antennes hadden uitstaan en deze goed hebben gebruikt door naar andere organisaties kijken hoe zij met de situatie omgingen. Wij zijn ondermeer actief in China, waar alles als eerste in beweging kwam. Wij hebben daar veel van geleerd en hebben dat snel kunnen vertalen naar maatregelen in Europa en Amerika. Dat heeft ons geholpen om een stukje snelheid te winnen.”

Maar ook in algemene zin is het voor Signify van levensbelang dat medewerkers nieuwsgierig zijn, aldus Van Bijsterveld. “Dat zit in ons DNA. Wij zijn wereldwijd marktleider in verlichting. Dat zijn we door onze innovatie, onze competitive edge. En innovatief kun je alleen zijn over zo’n lange periode – meer dan 130 jaar – en wereldwijd voorop lopen in de transformatie die verlichting doormaakt als je curious bent. Als je nieuwe trends rond bijvoorbeeld digitalisering snel weet in te schatten en ook snel weet te vertalen naar je eigen industrie.” 

Intelligente verlichting

“Voor ons is het dus essentieel om nieuwsgierig te zijn en nieuwsgierig te blijven en dat onze mensen dat hebben. Uiteraard is dat niet alleen maar relevant in een innovatie-omgeving, het geldt ook voor onze salesmensen. Zij moeten snel kunnen oppakken waar de klanten behoefte aan hebben. Als je over verlichting praat, praat je niet meer over voldoen aan de norm voor voldoende licht op de werkplek. Je praat over intelligente verlichting die kan inspelen op welzijn, productiviteit, de optimalisatie van het gebruik van ruimten.”

 Luister hier verder naar de podcast met Mark.