Poléanne Vluggen, CP&CO van Vebego: “People first zat al in ons DNA, maar is nu expliciet gemaakt”

Poléanne Vluggen, Chief People & Culture Officer bij Vebego, staat resoluut voor haar boodschap: People First. De CHRO of the Year 2024 betoogt met passie hoe een mensgerichte aanpak binnen HR niet alleen medewerkerswelzijn en klantbeleving versterkt, maar ook maatschappelijke impact heeft.

Voor Poléanne Vluggen is verantwoordelijk zijn voor mensen en cultuur bij Vebego een echte droombaan. Ze groeide op in Kerkrade, waar ze de effecten van de mijnsluitingen van dichtbij meemaakte en zag hoe werkloosheid leidde tot armoede en uitzichtloosheid in de gemeenschap. Ze werkte er als tiener in een ziekenhuis om te sparen voor een scooter. Ze zag daar dat de schoonmakers van Vebego door hun werk een uitweg vonden uit armoede en onzekerheid. Toen wist ze al: voor een bedrijf dat dit mogelijk maakt wil ik ook ooit werken. 

“Wij willen een weerspiegeling zijn van de maatschappij, ongeacht welke afstand iemand ook heeft tot de arbeidsmarkt”

Op haar veertigste overdacht Vluggen haar carrière, doelen en maatschappelijke bijdrage. Ze besefte dat er één werkgever ontbrak op haar cv: Vebego. Met zijn focus op sociale impact, aandacht en betekenisvol werk voelde het als een bestemming waar ze altijd al had willen zijn.

Ze moest een paar jaar wachten voordat de kans zich voordeed, maar toen begon ze haar reis bij Vebego. De levensles uit haar jeugd hoe groot de betekenis van werk kan zijn en de later geleerde lessen over het belang van het zien en benutten van de talenten van mensen, vormt nu de kern van haar werk bij Vebego. People First, zoals ze het zelf noemt. 

Maatschappelijk verantwoord familiebedrijf

Die People First-filosofie zit al ruim tachtig jaar in het DNA van Vebego: tijdens de Tweede Wereldoorlog hielp oprichter Tonny Goedmakers zijn vrienden aan werk om te voorkomen dat ze ingezet werden in Duitsland. De menskant staat sindsdien centraal bij Vebego, ook al is het inmiddels met ruim 38.000 medewerkers een van de grootste Nederlandse familiebedrijven.

Vebego is actief in schoonmaak, groenvoorziening, zorg en facilitair beheer voor klanten in België, Duitsland, Nederland en Zwitserland. Volledig zelfstandig, met de kleinkinderen van opa Tonny (derde generatie) als enige aandeelhouders. De familie vindt de maatschappelijke verantwoordelijkheid belangrijk, en heeft dit ook vastgelegd in een familiestatuut. Maar hoe draag je daar vanuit People & Culture aan bij? “Wij willen bovenal betekenisvolle banen bieden”, zegt Vluggen. En in principe moet iedereen mee kunnen doen.

“Wij willen een weerspiegeling zijn van de maatschappij, ongeacht welke afstand iemand ook heeft tot de arbeidsmarkt; wij zien altijd mogelijkheden om te werken en iemand mee te kunnen laten doen. Natuurlijk moet je zorgen dat je financieel gezond bent als organisatie om daarmee continuïteit te waarborgen. Onze rol vanuit People & Culture is om te zorgen voor aandacht voor de mens én voor het organisatiebelang, zodat we samen verder kunnen groeien.” Ze vervolgt: “Wij zijn ervan overtuigd dat sociale impact en business success hand in hand kunnen gaan. Sterker nog: het is onze ambitie om in 2030 hierin een inspirerend voorbeeld voor anderen te zijn.”  

Beliefs & Behaviours

Toen Vluggen begon bij Vebego, stond het bedrijf voor een grote transitie: 140 kleinere bedrijven terugbrengen naar een strategische kern van acht bedrijven. Deze transformatie bood de unieke kans om de sterke, maar impliciete cultuur van Vebego explicieter te maken. Vluggen greep deze mogelijkheid aan en begon het proces van het vertalen van de waarden naar concrete Beliefs & Behaviours in workshops met alle directieteams.

Dit proces begon bij de klantbeleving: wat willen we dat zij ervaren? Van daaruit werd nagedacht over het gedrag dat medewerkers moeten vertonen, de werkomgeving die daarvoor nodig is en het leiderschap dat dit mogelijk maakt. De Beliefs die hieruit voortkwamen – zoals ‘we helpen elkaar succesvol te zijn’, ‘we zetten een stap extra’, ‘we blijven elke dag groeien’ en ‘we doen alles met aandacht en betrokkenheid’ – vormen daarmee de basis voor het gedrag van medewerkers, de werkomgeving en het leiderschap.

“Vebego kan laten zien waar het voor staat en wat het bedrijf anders maakt dan andere dienstverleners”

Deze cultuur brengt de komende jaren de purpose van Vebego tot leven op de werkvloer: ‘betekenisvolle banen bieden, Great Work doen voor klanten en werken aan een betere wereld’. De impact van deze cultuurverandering is voelbaar. De Employee Net Promoter Score (E-NPS) onder het management van de bedrijven steeg van 67 procent naar 84 procent. Ook commercieel werpt de People First-filosofie zijn vruchten af.

“Voor een klant als Rabobank is het mensgerichte verhaal dat beide bedrijven gemeen hebben een reden om de bestaande samenwerking te verlengen en uit te breiden”, zegt Vluggen, die naast People & Culture ook Brand & Communications in haar portefeuille heeft en zelf een menselijke houding met een sterk zakelijk, bedrijfsgerichte oriëntatie combineert. “Vebego kan laten zien waar het voor staat en wat het bedrijf anders maakt dan andere dienstverleners. Dat draagt ertoe bij dat we aan de commodity trap kunnen ontsnappen en niet alleen op prijs hoeven te concurreren.” 

Medewerkers betrokken houden

Kenmerkend voor facilitaire dienstverlening is dat veruit de meeste medewerkers bij klanten werken. Op afstand van Vebego dus. Hoe houd je ze dan toch ‘aangehaakt’? Vluggen: “Ieder mens vindt het fijn echt gezien te worden. Het soort werk dat wij doen heeft vaak minder aanzien. Terwijl het juist heel belangrijk werk is.

Wat wij doen creëert waarde voor de maatschappij. Mijn collega’s zorgen ervoor dat je in een schoon kantoor kunt starten iedere dag, dat je een fijne treinreis hebt, dat je kunt genieten van parken en groen in je omgeving én dat je, als dat zou moeten, veilig geopereerd kunt worden.”

Vluggen maakt geen onderscheid tussen mensen die wel ‘een talent’ zijn en mensen die ‘geen talent’ zijn. “Wij geloven dat iedereen talent heeft. En dat talent willen we onderkennen en inzetten. Zodat elke medewerker kan bijdragen en tegelijkertijd zijn werk als betekenisvol ervaart. Daar gaat veel van onze energie in zitten: mensen een plek bieden waar ze weten en ervaren ‘ik doe ertoe en ik mag trots zijn’. Met die mindset werken onze teams en leidinggevenden, zodat elke medewerker dit ook ervaart en volledig ‘aangehaakt’ blijft.” 

Innovatie in dienst van de mens

People First is voor Vluggen ook het devies als het gaat om innovatie. “Technologische ontwikkelingen zijn er om het werk van de mensen makkelijker en prettiger te maken.” Zij ziet technologie als een middel om mensen te versterken. “De schoonmaakrobots die we verkopen, helpen het werk van onze mensen verlichten. Maar we werken bijvoorbeeld ook aan een AI-tool die medewerkers helpt om taalbarrières te doorbreken en hen ondersteunt in hun dagelijkse werk. Heel handig omdat ze – we hebben 137 verschillende nationaliteiten – niet altijd elkaars taal spreken.”

Een andere innovatieve tool is Vera, een redactie-assistent op basis van AI, die is ontwikkeld voor Vebego. Het doel van Vera is om te toetsen of teksten begrijpelijk zijn en de Vebegotouch hebben. Communicatiemedewerkers experimenteren er met veel plezier mee en ook Vluggen is zeer enthousiast. Bijna had ze zelfs het verplichte essay voor de nominatie als CHRO of the Year 2024 door Vera laten schrijven. Maar: “Een persoonlijk tintje is toch belangrijk, zeker als je genomineerd bent voor een award voor een goede omgang met human resources.” Bovendien zit Vera nog in de ontwikkelfase. 

Een persoonlijk verhaal dat inspireert

Tijdens haar presentatie aan de CHRO-jury laat ze voelen hoe inspirerend de People First-filosofie van Vebego is. “De keukentafel is nog steeds een belangrijk symbool voor ons. Die staat voor de aandacht en betrokkenheid bij alles wat we doen. De toewijding aan mensen zit echt in het hart van het bedrijf.”

“Het is fantastisch om de persoonlijke verhalen te horen van medewerkers die kunnen groeien en zich ontwikkelen. Dan ervaar je écht hoe betekenisvol het hebben van een volwaardige baan is voor mensen. Ze worden gezien, krijgen de kans zich te ontwikkelen, hun talent te gebruiken. Dat heeft zo’n positieve impact. Niet alleen op het werk, maar ook thuis, voor hun familie en omgeving. Geweldig dat wij daarin een rol mogen vervullen.” 

“Als leider moet je een rolmodel zijn. Door mezelf authentiek en kwetsbaar op te stellen, moedig ik anderen aan om hetzelfde te doen.”

Ze benadrukte in haar verhaal niet alleen de kracht van deze filosofie, maar deelde ook haar persoonlijke reis. Het anders zijn dan anderen, leren hoe je daar zelf mee omgaat en de lessen die daaruit volgen daarna ook benutten en delen met anderen is achteraf zeer waardevol geweest. Het heeft haar visie op leiderschap behoorlijk beïnvloed.

“Als leider moet je een rolmodel zijn,” zegt ze. “Door mezelf authentiek en kwetsbaar op te stellen, moedig ik anderen aan om hetzelfde te doen. Dit creëert een werkomgeving waarin iedereen zich gewaardeerd en geaccepteerd kan voelen, ongeacht achtergrond of identiteit.” 

De naam van je schoonmaker

People First is mensen écht zien, dat is ook de boodschap van de campagne die Vebego op dit moment voert. Weten hoe iemand heet is daarin een eerste stap. Niet iedereen kent de naam van zijn schoonmaker. Poléanne Vluggen wel: “Thuis heb ik geen schoonmaker, maar op kantoor zeker wel. Twee toppers die zorgen dat onze thuisbasis Cortenbach in Voerendaal altijd tiptop verzorgd is: Truus en Agathe.” 

Vebego-collega’s die jonger dan dertig zijn kunnen zich aansluiten bij Young Vebego. Zij zijn het ook die Vluggen hebben voorgedragen. “Ik vind het echt ontzettend gaaf dat Young Vebego dit in gang heeft gezet. Zij zijn echt een spiegel voor onze organisatie en kijken mee op uiteenlopende vraagstukken die we hebben. Dus met recht vind ik het heel mooi en ben ik trots dat juist deze groep besluit deze stap te zetten. Ze geven daarmee een prachtig voorbeeld van People First en geven mij het gevoel dat ze mijn bijdrage echt zien. Ze kwamen in de lucht bij mijn People & Culture-team en samen met de CEO hebben ze mij voorgedragen voor de Award. Ik was op vakantie en wist van niets.” 

Is zij dan wel een geschikte winnaar? “Zij vinden dat ik de juiste kandidaat ben. Of ik de winnaar moet zijn, daar gaat het mij niet om. Ik vind het veel belangrijker dat we de juiste dingen doen in onze organisatie. Wel zou ik het fantastisch vinden als we deze mooie eer als People & Culture-team ontvangen, maar dat is natuurlijk aan de organisatie van de Award. Wij blijven ongeacht de uitkomst de stappen zetten waarin we geloven”, zei Vluggen tijdens het interview met de jury. Die haar werk later beloond heeft met de CHRO of the Year Award voor 2024. 

De Jury: ‘Een inspirerende persoonlijkheid’

‘Enthousiast’ en ‘open’ is het oordeel van de jury over Poléanne Vluggen. Daarnaast prijst de jury haar om haar sterk zakelijke, bedrijfsgerichte oriëntatie en haar vermogen om mensen te inspireren, vooral door haar persoonlijke verhaal. En haar opmerking dat veel mensen niet eens de naam van hun schoonmaker kennen is zeer terecht: ‘Goed dat ze daar op wijst’. Kortom: een waardige winnaar van de CHRO of the Year Award 2024. 

Poléanne Vluggen is Chief People and Culture Officer en Lid van de Raad van Bestuur van Vebego sinds september 2022. Eerder was ze onder andere HR Director en Executive board member van Kuehne + Nagel Netherlands, vervulde ze diverse functies bij Accor – laatstelijk als Senior Vice President Talent & Culture Northern Europe – en bij Albron. Ze begon haar loopbaan als management trainee bij Disneyland Resort. Vluggen heeft een Master of Arts in Managing Human Resources behaald aan de University of Bristol en een Bachelor Hotelmanagement aan de Zuyd Hogeschool.  

 

Lees hier de complete nieuwe editie van CHRO Magazine