Rapport: versterk positie leiders digitale transformatie
Niet-technologische organisaties moeten hun digitale leiders beter ondersteunen in hun functioneren en nadrukkelijker kiezen voor kandidaten met de juiste leiderschapscompetenties. Dat blijkt uit een recent rapport van Amrop, een bureau voor executive search wereldwijd.
Op vier gebieden verbeteringen nodig
Dit is cruciaal willen deze organisaties de barrières kunnen overwinnen die de digitale transformatie oplevert en weer groei kunnen realiseren. Het rapport concludeert dat er op vier gebieden verbeteringen nodig zijn: op organisatorisch niveau, in de houding bij het bestuur van de organisaties (RvC en RvB), de begeleiding van digitale leiders alsmede hun competenties.
1. De organisatie: moeizame strijd
Veel digitale leiders leveren een moeizame strijd met de organisatie als geheel. 45 procent rapporteert een gebrek aan dynamiek en snelheid. Ze worden opgehouden door gefragmenteerde en complexe organisatiestructuren, problemen om te bepalen wie de belangrijkste beslissers zijn en een diffuse organisatiestrategie.
2. Het dagelijks bestuur: geen woorden maar daden
Slechts 33 procent van de digitale leiders vindt dat ze met de juiste investeringen en middelen ondersteund worden; slechts 28 procent denkt dat het bestuur werkelijk kennis van zaken heeft betreffende digitalisering.
3. De positie van de digitale leider: meer aandacht
Er is meer aandacht nodig voor de periode na de wittebroodsweken. Slechts de helft van de ondervraagden voelt zich tijdens de inwerkperiode goed geïnformeerd of goed ondersteund voor een goede start. Slechts 18 procent kreeg een mentor of coach toegewezen.
4. Competenties en vaardigheden: verbetering wenselijk
Digitale leiders zijn over het algemeen zelfverzekerd. Er zijn echter 13 competentiegebieden waarop minder dan 40 procent zich volledig competent voelt. Slechts 25 procent voelt zich volledig competent of bekwaam op de vier belangrijkste digitale competenties: bepalen van commerciële kpi's, riskmanagement, security en talentmanagement.
Selectie van digitale leiders verbeteren
“Dit rapport laat de belangrijkste redenen zien waarom digitale transformaties van niet-technologische organisaties niet succesvol zijn,” aldus Job Voorhoeve, verantwoordelijk voor Amrops wereldwijde Digital Practice.
Verder bevat het handvatten om de selectie van digitale leiders te verbeteren. “De nieuwe inzichten kunnen richting geven aan raden van bestuur en raden van commissarissen in een zeer complexe en dynamische omgeving.”
Over het onderzoek
159 Chief Digital Officers van met name grotere organisaties uit niet technologische sectoren/industrieën in voornamelijk EMEA-landen, namen deel aan het onderzoek, met als titel “Digitization on Boards, 3rd edition”.
53 procent van de deelnemers is wereldwijd verantwoordelijk; 90 procent heeft een functie als Chief Digital Officer, Chief Technology Officer, Chief Information Officer of Chief IT Officer.
Zie voor het onderzoeksrapport: www.amrop.nl