Reed Elsevier koploper LHBTI-inclusie ranglijst Workplace Pride
Non-profitorganisatie Workplace Pride heeft de resultaten van haar jaarlijkse Global Benchmark onlangs bekendgemaakt. Op diverse onderdelen van de Benchmark, zoals Inclusief Beleid en Communicatie, behaalde RELX een score van 100 procent.
De Workplace Pride Global Benchmark, voor het eerst gepresenteerd in 2014, is een instrument dat wereldwijd door organisaties wordt gebruikt om de voortgang te meten op het gebied van LHBTI-inclusie (lesbisch, homoseksueel, biseksueel, transgender en intersekse) op de werkvloer.
Pride-netwerken
De benchmark is het resultaat van een survey onder bedrijven met miljoenen werknemers wereldwijd, en heeft aandacht voor uiteenlopende pijlers van LHBTI-inclusie. Er is niet alleen aandacht voor de manier waarop inclusie een plaats heeft in het beleid en communicatie, maar ook voor het ondersteunen van Pride-netwerken door organisaties, onderlinge steun die werknemers (LHBTI en niet-LHBTI) elkaar verlenen en de maatschappelijke bijdrage van organisaties aan diversiteit en inclusie.
Workplace Pride Advocate
Zo’n 40 organisaties die lid zijn van Workplace Pride, voornamelijk multinationals, doen mee aan de jaarlijkse Global Benchmark. RELX behoort dit jaar voor het eerst tot de hoogste categorie deelnemende organisaties, de Workplace Pride Advocates, waarvoor een score van boven de 90 procent nodig is.
RELX scoort gemiddeld 94 procent op alle onderdelen, waardoor het toetreedt tot het selecte gezelschap waartoe dit jaar ook IBM, Accenture, Deloitte, Shell, Sodexo en Dow Inc. toe behoorden. Het informatiebedrijf maakt daarmee een reuzensprong, want vorig jaar scoorde het nog rond de 60 procent.
Hoge klassering
Michiel Kolman, Senior Vice President Information Industry Relations bij Elsevier, zegt zeer verheugd te zijn met de hoge klassering van zijn organisatie. Kolman werd onlangs benoemd als co-voorzitter van Workplace Pride. Hij maakt zich al jarenlang sterk voor diversiteit en inclusie, onder meer door het oprichten van Elsevier Pride.
“Dit is het resultaat van 7 jaar investeren in LHBTI inclusie op de werkvloer. We hebben ons diversiteitsbeleid verdiept naar een meer gerichte LHBTI-aanpak, b.v. op het gebied van beleid & communicatie en arbeidsvoorwaarden, waar we dan ook een enorme sprong maakte in ons score. Het specifiek aanspreken van de LHBTI-gemeenschap blijkt van groot belang voor de erkenning van de LHBTI-collega's”, aldus Kolman, die ook aangeeft dat Elsevier-CEO Kumsal Bayazit diversiteit en inclusie bovenaan haar strategische agenda heeft geplaatst.
“Daar ben ik erg blij mee, want steun vanuit de top van een organisatie is cruciaal. Het sluit bovendien mooi aan bij de actieve en enthousiaste Elsevier Pride-groepen, waarvan er wereldwijd nu 15 in bedrijf zijn.”