Reputatieverlies voor bedrijven zonder zinvolle innovatie

Philips en ASML hadden in 2015 wederom de beste reputatie, PostNL maakte daarin een grote stijging door.

Nederlandse bedrijven die in staat zijn om zichzelf opnieuw uit te vinden, weten zich positief te onderscheiden. Dit blijkt uit de meest recente studie van het Reputation Institute, in samenwerking met de Rotterdam School of Management (RSM). 
Shell minder innovatief 
Financiële instellingen zoals banken en verzekeraars en energiereuzen zoals Shell worden juist ervaren als minder innovatief in hun business-modellen. Zij scoorden aanzienlijk lager. Het rapport is onderdeel van een wereldwijd reputatie-onderzoek in meer dan 40 landen door het Reputation Institute, mede opgericht door RSM-professor Cees van Riel.
Philips is in Nederland voor het negende achtereenvolgende jaar de winnaar. Geen enkel bedrijf heeft wereldwijd zo’n consistente topprestatie vertoond. Philips beschikt volgens het rapport over hightech-capaciteit voor innovaties en weet deze toe te passen in producten die relevant zijn voor mensen. Daarnaast associeert het publiek Philips met populaire categorieën als verlichting en consumentenelektronica en geldt als echt Nederlands, wat een gevoel van trots opwekt. 

Tegen lagere kosten werven 
ASML volgt op de hielen met een hogere reputatiescore dan Philips gedurende vijf maanden in 2015. De kracht van ASML blijkt ook uit de nummer-één-positie op de zeven reputatie-drivers. Het Reputation Institute noemt drie redenen: ASML is van wereldklasse op hightechgebied, ondervindt nauwelijks negatieve publiciteit, en biedt nieuwe banen voor hoogopgeleiden.
‘De best scorende bedrijven zijn in staat tegen lagere kosten te werven, kapitaal aan te trekken en kunnen gemakkelijker op steun van de overheid rekenen,’ aldus Cees van Riel.
Zaken weer op orde
PostNL is weer even populair als in de tijd van de voormalige CEO Peter Bakker met zijn World Food Programme. De respondenten oordeelden dat het bedrijf zijn zaken weer op orde heeft. 
Banken tonen wereldwijd een  verbeterde reputatie, maar blijven in Nederland achter. Wel laten ING en Rabobank duidelijk een stijgende lijn zien. Shell heeft zijn zwakkere reputatie vooral te danken aan de lage waardering met betrekking tot milieuvriendelijkheid, ethisch gedrag en billijkheid in het bedrijfsleven.
Voor het opstellen van de lijsten ontwikkelde het Reputation Institute het RepTrak® model. Dit meet het gevoel van mensen bij ondernemingen (de “reputatie Pulse”) en de rationele onderbouwing van hun mening op basis van zeven reputatie-drivers: 1) producten en diensten, 2) innovatie, 3) het werk, 4 ) bestuur, 5) burgerschap, 6) leiderschap en 7) financiële prestaties.