Drastische verandering rol en werk manager door AI – skills worden maatstaf voor prestaties

Hoe het team deze tijd van hybride werken kan overleven
AI zal het werk van leiders en de teams waaraan zij leiding geven transformeren. Het zorgt ervoor dat oude maatstaven voor de status van managers, zoals budget of teamgrootte, naar de achtergrond verdwijnen, stellen experts.

Assistent-hoogleraar en onderzoeker Fabian Stephany van het Oxford Internet Institute stelt dat AI een meer ambigue rol gaat spelen op de arbeidsmarkt. Het gaat niet simpelweg om het op grote schaal ‘weg automatiseren’ van banen, vertelt hij aan Business Insider, waarover AG Connect bericht (beide zijn zustertitels van CHRO). AI gaat het werk van reguliere werknemers én van managers veranderen.

Want, zo redeneert hij, door AI worden skills – in plaats van schaalgrootte – de maatstaf waarmee het presteren van leidinggevenden straks wordt gemeten. En waar zij dan dus ook op worden afgerekend. “Het komt neer op het augmenten [verbeteren – red.] en automatiseren van bepaalde dingen.”

Deze aankomende veranderingen gaan samen met al lopende trends op het gebied van leiderschap, zegt futurist Ravin Jesuthasan van consultancy Mercer tegen Business Insider. Bedrijven gaan volgens hem over op een andere benadering van leiding geven, waarbij managers worden beloond voor andere dingen dan voorheen.

Impact op het bedrijf

Historisch gezien werd de senioriteit van een leidinggevende weerspiegeld in de omvang van hun team en de grootte van het budget waarover ze beschikken. Door AI gaat dat op de schop. Jesuthasan stelt dat bedrijven beloningen gaan baseren op de impact van werk op de organisatie.

Werknemers – en daarmee de teams die managers ‘onder zich’ hebben – kunnen door AI immers veel productiever worden. CTO Nicola Morini van accountancy en consultancy EY legt uit dat daardoor metrics als ‘direct reports’ en budget niet langer adequate manieren zijn om leiderschap te meten. “Het gaat over iets wat ik gister deed nu efficiënter doen. Dit gaat over iets compleet anders doen.”

Bron: dit artikel verscheen bij AG Connect, Sijthoff Media