SAP stopt met jaarlijkse beoordelingsronde medewerkers

Softwareleverancier SAP gaat de jaarlijkse functioneringsgesprekken voor haar eigen werknemers vanaf 2017 afschaffen.

Het bedrijf blijft wel software leveren dat de beoordelingscyclus ondersteunt. Momenteel promoot het de applicatie SAP SuccessFactors als ‘de toonaangevende cloudgebaseerde human-capital-managementsoftware’, meldt het Amerikaanse SHRM.
SAP heeft wereldwijd meer dan 4000 klanten en 40 miljoen gebruikers van cloud-applicaties in tenminste 177 landen. De Duitse softwarereus volgt hiermee het voorbeeld van een aantal andere grote organisaties. Zo hebben de afgelopen jaren onder meer Accenture, General Electric, Deloitte, Adobe, Medtronic, Gap en Microsoft ook de functioneringsgesprekken vervangen door een alternatief.
Harde kritiek mag maar scores belemmeren gesprek
Volgens SAP’s HR-directeur Wolfgang Fassnacht werkt het jaarlijkse evaluatieproces ‘contraproductief’ voor een zinvolle dialoog. ‘Mensen staan open voor feedback, ook harde kritiek, tot het moment dat je begint met het geven van scores. Dan gaan de luiken dicht.’
In de aankondiging voor het Amerikaanse personeel zei SAP dat er in plaats daarvan regelmatige voortgangsgesprekken zullen komen. Dat zou een betere ondersteuning zijn voor de SAP-medewerkers. Deze zijn gewend om te werken in een snel veranderende digitale omgeving, waar beslissingen en feedback plaats vinden in het hier en nu.
Volgens CEB (voorheen Corporate Executive Board) heeft inmiddels 6 procent van de Fortune top-500 de jaarlijkse evaluatierondes afgeschaft. De Harvard Business Review schreef vorig jaar dat zo’n 30 grote bedrijven met samen ruim meer 1,5 miljoen werknemers deze stap al hadden gezet.