Stijgende populariteit corporate academy en maatwerkopleiding
Meer werkgevers ontwikkelden zelf interne opleidingen, terwijl e-learning blijft stijgen in populariteit ten koste van het klassikale leren.
Volgens zo’n 200 HR-managers uit de top van het Nederlandse bedrijfsleven wordt er ook steeds méér geleerd door werknemers. Belangrijke trends in 2016 zijn: meer kennis met elkaar delen en het meer begeleiden en coachen van elkaar. Dat blijkt uit een jaarlijks onderzoek door NIDAP.
Digitaal leren vooral in de zorg
De verwachting is dat het aantal deelnemers aan opleidingen en trainingen verder groeit in 2016. Vooral binnen de zorg zal digitaal leren sterk toenemen. Volgens werkgevers gaat deze toename ten koste van het klassikale leren.
Binnen financiële instellingen wordt leren vooral gedreven door veranderingen in wet- en regelgeving. Directies verwachten vooral dat investeren in e-learning betekent dat werknemers sneller in veranderingen kunnen meegaan. Ook besparen op opleidingskosten speelt mee.
Actievere rol opleiders gewenst
Bijna de helft van de grotere organisaties heeft een eigen bedrijfsschool, vaak “academy” genoemd. De verwachting is dat het zelf intern ontwikkelen van opleidingen verder toeneemt. De ondervraagde werkgevers willen dat aanbieders van opleidingen en trainingen daar een actieve rol bij gaan spelen.
Het aantal organisaties dat de meeste opleidingen via e-learning aanbiedt zal verder toenemen. Het aantal organisaties dat geen e-learning aanbiedt, is inmiddels onder de 10% gezakt. De belangrijkste leeronderwerpen zijn: veiligheid, gezondheid/ARBO, regelgeving en compliance, IT-skills en soft skills.
Intern ontwikkelen of op maat maken
Webinars en virtuele classrooms worden relatief vaak gebruikt. De onderzochte organisaties gebruiken momenteel relatief weinig ‘kant-en-klare’ content. Alles wijst volgens de peiling in de richting van het intern ontwikkelen of op maat maken van opleidingen.
Bureau NIDAP voert jaarlijks in samenwerking met opleidingsvergelijkingssite Springest onderzoek uit naar de leervoorkeuren van werkgevers, studenten en werkenden.