Hanneke Verburg, Make-A-Wish: ‘Toptalent bind je met een purpose’

Het inspirerende WishTeams-programma van Make-A-Wish vergroot de maatschappelijke waarde van organisaties voor future leaders en high potentials.

Door: Yvette van Dael

Purpose gedreven ondernemen heeft de toekomst. Purpose is lastig te omschrijven, want het appelleert aan het gevoel, het hart. Het zorgt voor verbinding en maatschappelijke impact. Het gaat over geloofwaardigheid en het verlangen van organisaties goed te doen.

Purpose is voor millennials een van de belangrijkste motivaties

En het speelt een hoofdrol in de War on Talent die ook in Nederland gaande is. Sommige bedrijfstakken hebben een chronisch personeelstekort. Denk aan ICT, zorg, onderwijs en logistiek. In de vijver van de generaties Y (de millennials) en Z wordt ‘gevochten’ om mensen. 

War for talent

Maar juist deze professionals gaan liever voor een bedrijf met een sociale agenda dan voor een mooie leaseauto. Neem de millennials. Uit de in 2019 verschenen Deloitte Global Millennial Survey blijkt dat zij weinig vertrouwen hebben in het bedrijfsleven. Ronald Meijers, partner bij Deloitte: “Purpose, ofwel de maatschappelijke impact van een organisatie voorbij geld verdienen, is voor millennials een van de belangrijkste motivaties.” Kortom, er is werk aan de winkel. En daar kan Make-A-Wish bij helpen.

Hanneke Verburg, Algemeen Directeur Make-A-Wish: “Onze purpose is: betekenisvolle Wish Journeys organiseren. Voor álle 1200 kinderen die jaarlijks te horen krijgen dat ze een ernstige, soms zelfs levensbedreigende ziekte hebben. Een Wish Journey geeft kinderen weer hoop en vertrouwen en heeft een langdurige impact op hun leven. 

Zakelijke markt

“Nu staat de teller op ongeveer 650 vervulde wensen per jaar. Dat is veel, maar nog niet genoeg. Om het aantal vervulde wensen te laten groeien, zoeken we steeds meer de samenwerking op met de zakelijke markt. Niet alleen in de vorm van sponsoring, maar door écht samen wensen te vervullen. In deze tijd gaat het namelijk allang niet meer om ‘hand ophouden en bedankt.’ Daarom bedacht Make-A-Wish een aantal inspirerende concepten voor de zakelijke markt. Een daarvan is WishTeams.”

Het WishTeams-programma geeft een uniek doorkijkje in het verloop van een Wish Journey. Eigenaarschap, zingeving, het onmogelijke mogelijk en onvergetelijk maken, vanuit je hart werken en out-of-the-box denken. Alles komt hierin samen. 

Employer branding

“WishTeams is een inspirerend ontwikkelprogramma voor future leaders en high potentials. Het biedt een mooie mix van employer branding en maatschappelijke betrokkenheid. Zo geef je met een onvergetelijke ervaring talent een extra reden om te solliciteren en medewerkers een extra reden om te blijven.

“In drie tot zes maanden begeleiden wij een geselecteerde groep medewerkers in het proces van een wensvervulling. Door ze onderdeel te maken van de impact van een Wish Journey, voegen wij waarde toe aan de organisatie. Het WishTeams-programma helpt de organisatie dan ook om de generaties Y en Z te vinden en aan zich te binden.’ 

De ingrediënten: 1 WishTeam, 15 medewerkers, 6 wensen, 3-6 maanden en 24-40 uur per medewerker. Het resultaat: een ervaring die het leven van medewerkers verrijkt én een High Score op de Impact Index.

Make-A-Wish, telefoon: 035 203 5325, email: hverburg@makeawishnederland.org

Fotografie: Julie Blik 

 

Gerelateerde artikelen