Tweederde werkzoekenden haakt af door traag sollicitatieproces
“Onder werkzoekenden is veel behoefte aan transparantie en snelheid”, stelt Arjan Vissers van Indeed. “Bijna tweederde van de werkzoekenden geeft aan ooit gestopt te zijn met een sollicitatie doordat het te lang duurde voordat zij iets hoorde van de organisatie waar zij solliciteerde.” Daarnaast blijkt uit het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Indeed, dat bijna een kwart van de werkzoekenden stelt dat het een uitdaging is om een interviewgesprek in te plannen. “Wanneer een kandidaat door de automatische screening heen komt, is diegene direct in staat een datum en tijdstip in te plannen. Dit is allemaal voordelig voor de snelheid.”
Indeed komt met een nieuwe oplossing met als doel het wervingsproces te versoepelen. De tool, genaamd Indeed Hiring Platform, biedt daarmee zowel gemakken voor de werkzoekenden als de werkgever. Zo krijgen werkzoekenden bijvoorbeeld direct te weten of zij aan de gestelde criteria voldoen, waardoor zij precies weten waar zij aan toe zijn. Werkgevers hoeven niet langer alle sollicitanten handmatig te beoordelen en kunnen die tijd besteden aan de sollicitatiegesprekken met kandidaten met hoge potentie. Dit maakt dat het minder tijd kost om een openstaande vacature te vervullen.
De nieuwe benadering van solliciteren en werven is bovendien bevorderlijk voor de inclusiviteit. De werkgever stelt objectieve criteria op, zoals werkervaring en sollicitatievragen of vaardigheidstesten. Kandidaten die aan de criteria voldoen kunnen vervolgens direct een gesprek inplannen, waardoor geen ruimte is voor (onbewuste) vooroordelen tijdens de beginfase van het wervingsproces.