Unicef mikt op opgespaarde verlofdagen

Unicef wil op creatieve wijze fondsen werven. De organisatie die zich inzet voor de naleving van kinderrechten lanceert op 8 september een campagne die werknemers ertoe moet verleiden om een deel van hun opgespaarde verlof af te staan aan een goed doel. Dit meldt Het Financieele Dagblad op maandag.

  

Het achterliggende idee is dat werkgevers op grote schaal de opgespaarde vakantiedagen van medewerkers opkopen en dat het personeel dit weg kan geven aan een Unicef-activiteit naar keuze. Onder meer Schiphol en de gemeente Den Haag gaan werknemers deze mogelijkheid bieden. Werkgevers zitten volgens Het FD vaak met het overschot aan vakantiedagen in hun maag, omdat een bedrijf die als schuld op de balans moet reserveren.

 

Werkgevers zouden zich door het afkopen van vakantiedagen kunnen presenteren als ruimhartige donateur en anderzijds de afgekochte dagen als aftrekpost bij de Belastingdienst opvoeren. Werkgeversvoorman Harry van de Kraats van AWVN juicht de campagne dan ook toe. Hij ziet het als een middel om ‘dood kapitaal’ aan het werk te zetten. Eerder gaf hij aan dat het overschot aan vakantiedagen het bewijs is dat er te veel vakantiedagen worden uitgedeeld.



FNV-beleidsadviseur Wim van Veelen is kritisch over het initiatief. Hoe noemt het ‘niet wenselijk’ dat werknemers via Unicef ‘voor het blok worden gezet’. Het overschot aan verlofdagen ziet Van Veelen ‘veelal als een symptoom van overmatige werkdruk en falen van management’. “Dat wordt nu op charmante wijze afgewenteld op de werknemer.”